Reklama
Rozwiń

Koniec ze wsteczną korektą kosztów z niezapłaconych faktur

Od 1 stycznia 2016 r. przedsiębiorcy będą mogli ustalać między sobą terminy płatności wynikające z realiów prowadzenia biznesu bez obaw, że będzie to miało podatkowe konsekwencje.

Publikacja: 07.10.2015 02:00

Agnieszka Łukasiewicz

Agnieszka Łukasiewicz

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała

Po trzech latach obowiązywania przepisów o korekcie kosztów wynikających z niezapłaconych faktur fiskus uznał, że regulacje te są nieskuteczne. Przynajmniej w tym zakresie, któremu miało służyć ich wprowadzenie.

Nie zapobiegły zatorom płatniczym, a powodowały nowe – w pracy księgowych, którzy nieustannie musieli kontrolować rozliczenia. Przedsiębiorcy doczekali się także przepisów regulujących zasady korekty przychodów i kosztów. Jeżeli ich korekta nie będzie wynikiem błędu rachunkowego lub innej oczywistej omyłki, to firma ujmie ją w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona (wpłynęła) faktura korygująca lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Nie trzeba będzie już korygować zeznań podatkowych za poprzednie lata, jeśli np. faktura dokumentująca rabat lub zwrot towaru wpłynęła do firmy po złożeniu rocznego PIT lub CIT w urzędzie skarbowym.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Rachunkowość
WSKAŻNIKI I STAWKI. 1-7 czerwca 2025.
Materiał Promocyjny
25 lat działań na rzecz zrównoważonego rozwoju
Rachunkowość
KSeF będzie wciąż dopuszczał faktury papierowe. Jest projekt ustawy
Rachunkowość
Nadchodzi rewolucja dla firm. Resort finansów pokazał „mapę drogową”
Rachunkowość
Sztuczna inteligencja nie zastąpi księgowych
Rachunkowość
Testy systemu e-Faktur czas zacząć