Koniec ze wsteczną korektą kosztów z niezapłaconych faktur

Od 1 stycznia 2016 r. przedsiębiorcy będą mogli ustalać między sobą terminy płatności wynikające z realiów prowadzenia biznesu bez obaw, że będzie to miało podatkowe konsekwencje.

Publikacja: 07.10.2015 02:00

Agnieszka Łukasiewicz

Agnieszka Łukasiewicz

Foto: Fotorzepa, Waldemar Kompała

Po trzech latach obowiązywania przepisów o korekcie kosztów wynikających z niezapłaconych faktur fiskus uznał, że regulacje te są nieskuteczne. Przynajmniej w tym zakresie, któremu miało służyć ich wprowadzenie.

Nie zapobiegły zatorom płatniczym, a powodowały nowe – w pracy księgowych, którzy nieustannie musieli kontrolować rozliczenia. Przedsiębiorcy doczekali się także przepisów regulujących zasady korekty przychodów i kosztów. Jeżeli ich korekta nie będzie wynikiem błędu rachunkowego lub innej oczywistej omyłki, to firma ujmie ją w okresie rozliczeniowym, w którym została wystawiona (wpłynęła) faktura korygująca lub inny dokument potwierdzający przyczyny korekty. Nie trzeba będzie już korygować zeznań podatkowych za poprzednie lata, jeśli np. faktura dokumentująca rabat lub zwrot towaru wpłynęła do firmy po złożeniu rocznego PIT lub CIT w urzędzie skarbowym.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Rachunkowość
KSeF będzie wciąż dopuszczał faktury papierowe. Jest projekt ustawy
Rachunkowość
Nadchodzi rewolucja dla firm. Resort finansów pokazał „mapę drogową”
Rachunkowość
Sztuczna inteligencja nie zastąpi księgowych
Rachunkowość
Testy systemu e-Faktur czas zacząć
Rachunkowość
Wielkie firmy nie interesują się nowym systemem fakturowania