Aktualizacja: 07.03.2025 04:07 Publikacja: 20.12.2024 04:47
Foto: Adobe Stock
Polska, podobnie jak inne kraje UE, co roku płaci z budżetu unijny podatek od plastiku. Podatnicy składają się na daninę od nienajlepszego stanu recyklingu opakowań z tworzyw sztucznych w polskiej gospodarce.
W tym roku doszło do zaskakującej sytuacji: nie było załamania konsumpcji i ilość plastikowych opakowań oddanych do recyklingu raczej nie wzrosła spektakularnie, a Polska zapłaci podatek w wysokości 471,3 mln euro, czyli o 61 mln euro mniej niż przed rokiem. Od roku 2021, gdy wprowadzono ten podatek, co roku płaciliśmy odpowiednio: 372 mln euro w 2021 r., 564,9 mln euro w 2022 r., 532,2 mln euro w 2023 r. i 471,3 mln euro za rok 2024. Co ciekawe, już w 2020 r., gdy zapowiadaliśmy ten podatek, prognozowaliśmy trafnie, że Polska może płacić nawet 2 mld zł.
Najlepsze biurowce w centrach miast będą odporne na rynkowe turbulencje. Nowoczesne siedziby przyciągają talenty. Wysypu nowych inwestycji na razie nie ma się co spodziewać. Co z kosztami najmu powierzchni do pracy?
Kolejny sezon na wodzie zbliża się wielkimi krokami
Entuzjazm przegrywa z obawami – tak można ocenić podejście rodzimych przedsiębiorców do implementacji systemów sztucznej inteligencji. Na kluczowego wroga wyrasta jednak problem „shadow AI”.
Unijna dyrektywa nakładająca na platformy internetowe obowiązek uregulowania funkcjonowania kurierów – prawdopodobnie na umowę o pracę – będzie oznaczać ogromny wzrost kosztów. Nie tylko dla e-sklepów.
W marcu powinniśmy osiągnąć tegoroczne maksimum inflacji na poziomie około 5,5 proc. Mimo tego i spadającej dynamiki płac perspektywy dla popytu wewnętrznego są optymistyczne - wynika z prognoz ekonomistów i ekspertów rynkowych dla „Rzeczpospolitej”.
Mali i średni przedsiębiorcy (MŚP) z początkiem roku zmagają się z wysokimi cenami energii. W dużej mierze wynika to z braku aktywności samych klientów, ponieważ sprzedawcy są skłoni do oferowania niższych cen. Warunkiem jest podjęcie negocjacji.
Elektromobilność to dzisiaj już nie jest pytanie „, czy”, tylko „jak”. Jaki samochód wybrać? O jakiej mocy? Z jak dużą baterią? Wreszcie, z jaką ładowarką? W przypadku samochodów marki Mercedes niezmienne jest jednak to, że wszystkie łączą wysoką efektywnością oraz lokalnie bezemisyjną jazdą z osiągami, komfortem i bezpieczeństwem.
36 największych gigantów paliwowych na świecie – w tym Saudi Aramco, Coal India, ExxonMobil, Shell oraz liczne przedsiębiorstwa chińskie – wyprodukowały w 2023 roku węgiel, ropę i gaz, które odpowiadają za ponad 20 miliardów ton emisji CO2 – wskazuje raport Carbon Majors.
Unia Europejska będzie więcej wydawać na obronę, w tym na Tarczę Wschód, wobec rosnącego zagrożenia ze strony Rosji.
W niektórych miastach nie trzeba już jeździć do stałego Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych. Po zużyte ubrania i inne tego typu odpady przyjedzie specjalny samochód.
W czasie kiedy waży się bezpieczeństwo naszego regionu, półroczna prezydencja Polski w UE to jak dotąd zmarnowany czas i niewykorzystane możliwości przez rząd Donalda Tuska. Francja i Wielka Brytania całkowicie przejęły inicjatywę, a nawet Włochy zabierają donośniej głos.
- Europa musi podjąć wyzwanie i wygrać wyścig zbrojeń. Jestem przekonany, że Rosja to przegra, tak jak przegrał ZSRR. To jedyna metoda, by uniknąć konfliktu na szerszą skalę - mówił przed rozpoczęciem szczytu w Brukseli premier Donald Tusk.
- To porozumienie nie mogło przyjść w bardziej krytycznym momencie – podkreślała komisarz Marta Kos podczas podpisania porozumienia, dającego Ukrainie kolejne 2 mld euro wsparcia na odbudowę infrastruktury krytycznej.
Nakłady na obronność poza limitem długu i deficytu? Pomysł ma sens, ale trzeba uważać na szczegóły.
Choć badania wskazują, że morza i oceany ocieplają się obecnie w dużo szybszym tempie, niż jeszcze dwie dekady temu, okazuje się, że na przestrzeni ostatnich lat zmniejszyło się ich parowanie – wskazują naukowcy.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas