Czy w 2025 roku Polska będzie mieć problem z produkcją prądu?

Starsze elektrownie węglowe będą mogły dłużej funkcjonować. Rząd przyjął projekt nowelizacji ustawy o rynku mocy będący formą wsparcia dla elektrowni węglowych. Jednak dodatkowe wsparcie dla elektrowni gazowych musi poczekać.

Publikacja: 27.12.2024 04:44

Czy w 2025 roku Polska będzie mieć problem z produkcją prądu?

Foto: Tomasz Sitarski

Projekt nowelizacji ustawy o rynku mocy przewiduje czasowe przedłużenie wsparcia w postaci rynku mocy dla źródeł energii elektrycznej niespełniających norm emisji CO2 zgodnych z europejskimi regulacjami. To pozwoli starszym elektrowniom węglowym wystartować w dodatkowych aukcjach rynku mocy. Im wsparcie kończy się w drugiej połowie 2025 r. Dzięki zmianom w prawie będą one mogły uczestniczyć w corocznych aukcjach organizowanych do 2028 r.

Bez tego dodatkowego wsparcia starsze elektrownie przynosiłyby coraz większe straty i już w II połowie 2025 r. musiałyby zostać wyłączone. Rynek mocy da właścicielom tych elektrowni dodatkowe źródło dochodów. Na ten mechanizm składamy się wszyscy, płacąc w rachunku za prąd tzw. opłatę mocową. Dzięki niej w razie problemów z brakiem rezerwy mocy te jednostki są uruchamiane i pokrywają braki mocy do produkcji prądu.

Pozostało jeszcze 88% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Raporty ekonomiczne
Dobre biuro jest zachętą dla pracowników. Na celowniku topowe adresy
Materiał Promocyjny
Sześćdziesiąt lat silników zaburtowych Suzuki
Raporty ekonomiczne
Strach przez botami. Dlaczego fala AI nie porwała polskich firm?
Raporty ekonomiczne
Usługi firm kurierskich zdrożeją. Ceny mogą się nawet podwoić
Raporty ekonomiczne
Uwaga na ceny w marcu. Polska wejdzie w inflacyjny szczyt. Prognozy ekonomistów dla „Rz”
Raporty ekonomiczne
Jak firmy mogą wynegocjować tańszy prąd i zapłacić niższe rachunki?
Materiał Promocyjny
Zrozumieć elektromobilność, czyli nie „czy” tylko „jak”