Reklama

„Podatek od nieufności”. Brak zaufania kosztuje Polskę prawie bilion złotych rocznie

Obawy przed nieuczciwymi kontrahentami sprawiają, że polskie firmy coraz częściej rezygnują z transakcji, które mogłyby przynieść im realne zyski. W skali całej gospodarki oznacza to miliardowe straty i utracone szanse na rozwój.

Publikacja: 08.09.2025 05:01

Mniejsza skłonność do współpracy między firmami zmniejsza liczbę zawieranych umów

Mniejsza skłonność do współpracy między firmami zmniejsza liczbę zawieranych umów

Foto: Adobe Stock

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Dlaczego brak zaufania w polskim biznesie prowadzi do miliardowych strat?
  • Jakie są główne przyczyny spadku zaufania między przedsiębiorstwami w Polsce?
  • W jaki sposób „podatek od nieufności” wpływa na inwestycje i innowacje?
  • Jak zmienia się rola zaufania w biznesie na przestrzeni ostatnich dziesięciu lat?
  • Jakie znaczenie dla budowania zaufania ma reputacja cyfrowa w XXI wieku?
  • Jakie są skutki rosnącej dezinformacji na społeczny poziom zaufania?
Pozostało jeszcze 94% artykułu

„Rzeczpospolita” jako pierwsza poznała wyniki raportu „Kapitał społeczny i zaufanie w polskim biznesie 2025”, który został opracowany na zlecenie Krajowego Rejestru Długów przez zespół naukowców z Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu pod kierunkiem prof. Jana Fazlagicia. Wynika z niego jednoznacznie, że zjawisko braku zaufania nie ogranicza się do problemów wizerunkowych czy etycznych. Ma realny i policzalny wymiar ekonomiczny. Mniejsza skłonność do współpracy między firmami zmniejsza liczbę zawieranych umów, hamuje inwestycje i utrudnia skalowanie biznesu. Autorzy raportu mówią wprost o ukrytym „podatku od nieufności”, który obciąża zarówno sektor prywatny, jak i publiczny.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Raporty ekonomiczne
Branża IT z większym optymizmem, lecz nadal tnie zatrudnienie
Materiał Promocyjny
W poszukiwaniu nowego pokolenia prezesów: dlaczego warto dbać o MŚP
Raporty ekonomiczne
Kawa i hot-dogi robią swoje. Choć w dyskontach ruch rośnie, to mogą się bać
Raporty ekonomiczne
Koniunktura w polskiej gospodarce na ścieżce mozolnej poprawy
Raporty ekonomiczne
Boom inwestycji publicznych. Ale liczy się jakość, a nie ilość
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Raporty ekonomiczne
UE pożyczy nam na inwestycje w zbrojeniówkę? Jest nowy pomysł
Materiał Promocyjny
Prawnik 4.0 – AI, LegalTech, dane w codziennej praktyce
Reklama
Reklama
Reklama