Aktualizacja: 31.05.2020 10:12 Publikacja: 31.05.2020 00:01
Foto: AdobeStock
Samo przekroczenie przez funkcjonariusza publicznego uprawnień lub niedopełnienie ciążących na nim obowiązków służbowych nie stanowi przestępstwa stypizowanego w art. 231 § 1 k.k., bo dla jego bytu konieczne jest także działanie na szkodę interesu publicznego lub prywatnego. Podobnie jest, gdy funkcjonariusz publiczny, nie przekraczając swoich uprawnień lub nie nie dopełniając obowiązków, wyrządza jakiejś osobie szkodę. Przestępstwo to musi być jednocześnie zawinione umyślnie, co oznacza, że funkcjonariusz publiczny musi obejmować swoim zamiarem bezpośrednim lub ewentualnym zarówno przekroczenie uprawnień lub niedopełnienie obowiązków w wyniku działania lub zaniechania, jak i „działanie" na szkodę interesu publicznego lub prywatnego, charakteryzujące to przekroczenie uprawnień lub niedopełnienie obowiązków. Aby przypisać sprawcy popełnienie przestępstwa z art. 231 § 1 k.k., funkcjonariusz publiczny musi obejmować swoim zamiarem zarówno przekroczenie uprawnień lub niedopełnienie obowiązków, jak i to, że działa na szkodę interesu publicznego lub prywatnego (postanowienie SN z 10 października 2012 r., sygn. akt V KK 27/12, z powołaniem się na wcześniejsze orzecznictwo, orzeczenia SN dostępne na www.sn.pl, poza wyraźnie wskazanymi źródłami).
Sędziowie żyją iluzją, że mają wpływ na reformę sądownictwa. Tymczasem kluczowe znaczenie ma zimna kalkulacja po...
Jeżeli zachowujemy możliwość odwołania sędziego z delegowania w drodze arbitralnej decyzji ministra, to brzydko...
Wbrew nużącej propagandzie wszystko wskazuje na to, że aktywistom i działaczom starych stowarzyszeń sędziowskich...
Należy oczekiwać od ministra sprawiedliwości opinii, czy podejmowane przez KRS uchwały w sprawie odwołań sędziów...
Jeśli sądy i konkretni sędziowie nie usprawnią postępowań grupowych i te będą trwać po dziesięć lat i więcej, to...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas