Aktualizacja: 08.02.2020 16:43 Publikacja: 08.02.2020 00:01
Foto: AdobeStock
Przed zaprezentowaniem i oceną SLPS obowiązującego od 12 sierpnia 2017 r. niezbędne jest odniesienie się do uprzedniego systemu przydziału spraw, kiedy kwestię tę regulował art. 351 kodeksu postępowania karnego i wydane na jego podstawie rozporządzenie ministra sprawiedliwości w sprawie określenia szczegółowych zasad wyznaczania i losowania składu orzekającego (DzU z 2003 r. nr 107, poz. 1007). Na mocy tych przepisów sprawy wpływające do wydziałów wpisywało się niezwłocznie, w porządku chronologicznym, do właściwego repertorium i oznaczało kolejnym numerem. Data wpisu do repertorium powinna więc odpowiadać dacie wpływu sprawy do wydziału, a jeśli w jednym dniu wpłynęła więcej niż jedna, wpisywało się je w kolejności alfabetycznej, według nazwisk pierwszych oskarżonych umieszczonych w akcie oskarżenia. Rejestracja sprawy łączyła się z wyznaczeniem sędziego referenta. Decyzję zarówno o rejestracji sprawy, jak i wyznaczeniu sędziego podejmował co do zasady prezes sądu lub przewodniczący wydziału, wedle reguł wynikających z przepisów, czyli niedowolnie.
Stymulowana politycznie, przedłużająca się niepewność wyników wyborów podcina gałąź najbardziej wrażliwej sfery...
Koncepcja wyboru sędziów do Krajowej Rady Sądownictwa (KRS) przez polityków jest niezgodna z porządkiem konstytu...
Sądownictwo potrzebuje prawdziwej reformy i dopływu świeżej krwi, a nie rozdrapywania sporów i dryfowania do kol...
Systemy AI przeznaczone do wykorzystywania przez organy wymiaru sprawiedliwości to systemy wysokiego ryzyka.
W wyniku pracy legislacyjnej każdy z sędziów zostanie wyposażony w 11 głosów, które będzie mógł swobodnie rozdys...
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas