Z nowej wersji programu Płatnik będą mogli korzystać rodzice, którzy zatrudniają nianię na podstawie umowy uaktywniającej. Zgodnie jednak z art. 78 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (DzU nr 45, poz. 235) powinni zgłaszać i rozliczać nianie w formie papierowej w okresie 12 miesięcy od dnia ogłoszenia ustawy – co nastąpiło 3 marca 2011 r.

Teoretycznie więc do 2 marca 2012 r. nie powinni korzystać z możliwości elektronicznej wysyłki, którą oferuje im nowy Płatnik (choć w praktyce mogliby je złożyć wcześniej, bo nie ma żadnej blokady).

Zmieniony program uwzględnia obowiązujące kody tytułów ubezpieczenia dla niań, czyli:

• 04 30 xx – stosowane do zgłoszenia niani do ubezpieczeń i rozliczania za nią składek od pensji nieprzekraczającej wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę (w 2012 r.– 1500 zł),

• 04 31 xx – gdy trzeba rozliczyć składki od nadwyżki ponad kwotę minimalnej płacy.

Wskazanych kodów dla niań można używać w dokumentach składanych za okres od 1 października 2011 r. Jeśli rodzic poda w raporcie imiennym (na druku RCA, RZA, RSA) lub w dokumencie zgłoszeniowym (na druku ZUA, ZZA lub ZWUA) kod tytułu ubezpieczenia 04 30 xx lub 04 31 xx, a formularz będzie dotyczył okresu sprzed 1 października 2011 r., to program oznaczy go błędem krytycznym.

A to oznacza, że nie dopuści do jego wysłania. Błąd krytyczny wystąpi również wtedy, gdy rodzic użyje kodu tytułu ubezpieczenia 04 31 xx na dokumencie ZUA lub ZZA składanym za okres po 30 września 2011 r. To z kolei wynika z faktu, że z tym kodem należy składać wyłącznie raport rozliczeniowy, aby naliczyć składki od pensji wyższej niż minimalna płaca.

Opiekunkę należy zgłaszać do ubezpieczeń zawsze z kodem tytułu ubezpieczenia 04 30 xx. Kodu tytułu ubezpieczenia 04 31 xx nie można też wpisywać, wykazując świadczenia na dokumencie rozliczeniowym ZUS RSA.

Sytuacja, w której rodzice złożą dokumenty za okres sprzed wejścia wersji programu, może mieć miejsce, gdy nie przekazali ich w odpowiednim czasie. Również korekty wcześniej przekazanych papierowych dokumentów można przygotować w nowym Płatniku (nie trzeba sztucznie wprowadzać do systemu ich pierwszorazowej wersji).

Program Płatnik sprawdzi poprawność wyliczenia kwoty składek na raportach i sum składek wykazanych w deklaracji DRA z zasadami, na jakich niania podlega ubezpieczeniom. Zgłosi błąd krytyczny między innymi w sytuacji, gdy w zestawie druków będzie raport składkowy RCA lub RZA z kodem 04 31 xx (rozliczenie od nadwyżki ponad minimalne wynagrodzenie), dla którego jednocześnie, w tym samym komplecie rozliczeniowym, nie ma raportu z kodem 04 30 xx (rozliczenie z minimalnego wynagrodzenia) za tego samego ubezpieczonego.

Płatnik składek, który przekazuje do ZUS dokumenty rozliczeniowe za nianię, musi używać identyfikatora 40 – gdy są to dokumenty składane po raz pierwszy za dany miesiąc, a z zakresu od 41 do 49 włącznie – kiedy przekazuje kolejne korekty tego druku. Zatem raporty składkowe RCA i RZA sporządzane z kodem tytułu ubezpieczenia 04 30 lub 04 31 muszą być składane z identyfikatorem raportu z zakresu 40-49.

Numer imiennego raportu miesięcznego powinien być zgodny z numerem deklaracji rozliczeniowej, do której jest dołączony. Użycie innego zakresu identyfikatorów powoduje błąd krytyczny w nowym Płatniku.

Natomiast zwykły błąd program zakomunikuje wtedy, gdy w zestawie dokumentów o identyfikatorze z zakresu 40-49 zostaną sporządzone druki wyłącznie z kodem określonym dla niani (04 30 xx lub 04 31 xx) i rodzic wykaże na deklaracji DRA składki na Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych.

Uwaga!

Program Płatnik nie zsumuje składki wypadkowej dla kodu 04 30 xx z innymi składkami w celu ich przeniesienia do deklaracji DRA. Wynika to z tego, że na deklaracji zgodnej z obowiązującym wzorem nie ma źródła finansowania „budżet państwa” dla ubezpieczenia wypadkowego.

Nie trzeba się przy tym martwić, że składka „zginęła”, bo i tak płaci ją budżet, a ZUS wiedząc o tym, tak zapisze w systemie. Po prostu na deklaracji nie będzie składki wypadkowej, która będzie w raporcie.