Ceny rosną najwolniej w tym roku. Dzięki sieciom handlowym

W kwietniu w sklepach było drożej średnio o 5,6 proc., podczas gdy jeszcze przed miesiącem było to 6,7 proc. r./r. Takie wyhamowanie to w dużym stopniu efekt promocji i innych akcji, jakie przed świętami organizowały sieci handlowe.

Publikacja: 14.05.2025 05:09

Ceny rosną najwolniej w tym roku. Dzięki sieciom handlowym

Foto: Adobe Stock

W kwietniu zdrożało 16 z 17 analizowanych kategorii najczęściej kupowanych w sklepach produktów spożywczych i chemicznych. Liderem są ponownie tłuszcze, samo masło było droższe o 27,1 proc. r./r. – wynika z badania „Indeks cen detalicznych”, autorstwa UCE Research oraz Uniwersytetów WS Merito, które „Rzeczpospolita” poznała jako pierwsza.

Foto: Tomasz Sitarski

Sklepy ograniczyły drożyznę

Autorzy badania wskazują, że takie wyhamowanie tempa wzrostu cen to w dużym stopniu efekt działań sieci handlowych. Przed Świętami Wielkanocnymi akcje ograniczania cen były szczególnie nasilone. – Rosnąca aktywność promocyjna tylko potwierdza, że ogólna koniunktura na rynku jest niezbyt dobra i sieci handlowe są zmuszone do inwestowania w narzędzia marketingowe celem dotarcia do klienta i jego pozyskania. I z tego względu nie spodziewałbym się wyhamowania wzrostu akcji promocyjnych w nadchodzących miesiącach – mówi dr Tomasz Kopyściański, WSB Merito. – Wobec dużej konkurencji na rynku sklepów detalicznych w mojej ocenie sieci handlowe z obawy o utratę klientów i spadek obrotów cały czas będą sięgać po sprawdzone narzędzia promocyjne, takie jak promocje, rabaty, co w konsekwencji będzie sprzyjać hamowaniu ogólnej dynamiki wzrostu cen w sklepach detalicznych – dodaje.

Czytaj więcej

Nowe dane GUS. Nominalny PKB Polski podwoił się w niecałą dekadę

Zdaniem eksperta na wyhamowanie dynamiki wzrostu cen duży wpływ ma ogólny spadek popytu konsumpcyjnego, co odzwierciedlają słabe dane na temat sprzedaży detalicznej w Polsce. – W kolejnych miesiącach spodziewałbym się dalszego obniżenia dynamiki wzrostu cen w sklepach detalicznych do poziomu nawet 4–4,5 proc. r./r. – dodaje. Perspektywa dalszego wyhamowania wzrostu cen nie oznacza jednak, że w kolejnych miesiącach ceny zaczną realnie spadać, jest to scenariusz obecnie bardzo mało prawdopodobny. Tym bardziej że można spodziewać się wzrostu popytu konsumpcyjnego w wyniku rozpoczętego cyklu obniżek stóp procentowych.

– Sieci handlowe w Polsce od dawna inwestują w rozwój oferty, jak również starają się umożliwić robienie zakupów wszystkim konsumentom. Promocje organizowane są mimo wzrostu kosztów działalności i to na wielu płaszczyznach – wskazuje Renata Juszkiewicz, prezes Polskiej Organizacji Handlu i Dystrybucji. – Dlatego mimo niskich marży, na jakich pracują teraz sieci handlowe w Polsce, utrzymanie akcji promocyjnych to jeden z ważnych zakresów działalności branży w Polsce – dodaje.

Wysyp promocji na święta

Analitycy z UCE Research wskazują, że w tym roku przed świętami był prawdziwy wysp akcji promocyjnych w sklepach, dużo większy niż rok temu. Nawet porównując marzec do kwietnia, było widać blisko dwucyfrowy wzrost tego rodzaju aktywności.

– Większa niż zwykle intensywność akcji promocyjnych w handlu detalicznym rzeczywiście mogła wywrzeć wpływ na dynamikę wzrostu cen. Dane o dwucyfrowym wzroście aktywności promocyjnej w pierwszym kwartale 2025 roku to sygnał, że sieci handlowe aktywnie reagują i dostosowują politykę cenową do siły nabywczej konsumentów – mówi dr Robert Orpych, WSB Merito. – Bezsprzecznie to swoistego typu gra rynkowa, sklepy doskonale bowiem zdają sobie sprawę, że przy utrzymującej się inflacji muszą konkurować o klienta. Promocje stają się więc nie tylko instrumentem marketingu, ale też ważnym elementem walki o pozycję konkurencyjną – dodaje.

Zdaniem eksperta można zatem założyć, że w pewnym sensie zwiększona liczba promocji faktycznie przyczynia się do spadku średniego poziomu cen, z tym że to działanie ma swoje granice. – W perspektywie kolejnych miesięcy spodziewam się, że dynamika aktywności promocyjnych będzie słabnąć. Sklepy będą musiały znaleźć równowagę między utrzymaniem klientów a zachowaniem rentowności – ocenia dr Robert Orpych. – Dla dynamiki wzrostu cen detalicznych oznacza to, że siła oddziaływania tego czynnika będzie stopniowo maleć – dodaje.

Czytaj więcej

Inflacja w Polsce wyraźnie w dół. Jest najniższa od miesięcy

Masło i kakao w górę

Na 17 monitorowanych kategorii tylko w przypadku jednej doszło do spadku cen w ujęciu rocznym (pozostałe poszły w górę od 1,4 do 14,8 proc. r./r.). Najmocniej, podobnie jak miesiąc i dwa miesiące temu, zdrożały artykuły tłuszczowe, czyli masło, margaryna, olej itd. Średni wzrost cen w kategorii wyniósł 14,8 proc., ale samo masło zdrożało o niemal 30 proc.

To efekt problemów z podażą mleka i jego przetworów; z tego samego powodu mocno drożeje też cała kategoria nabiału, co raczej również prędko się nie zmieni.

– Bardzo duży wpływ na poziom cen w tej kategorii mają oleje roślinne. Globalny spadek produkcji w porównaniu rok do roku roślin oleistych, w szczególności rzepaku, soi, ale również słonecznika, przekłada się na wzrosty cen olei wytworzonych z tych produktów w sklepach detalicznych w ostatnich miesiącach – mówi dr Tomasz Kopyściański Oczywiście cały czas istotną rolę we wzrostach cen w tej kategorii w porównaniu rok do roku ma daleka od ustabilizowania sytuacja na rynku masła, gdzie obecne ryzyka cenowe związane są głównie z ograniczoną podażą i wysokimi cenami mleka – dodaje.

Drugie miejsce w tabeli zajęły owoce, ze średnim wzrostem r./r. na poziomie 12,4 proc. To już od kilku miesięcy jedna z najszybciej drożejących grup produktów, co jest rezultatem m.in. słabszych zbiorów w 2024 r. w kraju, czy problemów wywołanych chorobami i zmianami klimatycznymi, jakie ograniczają podaż owoców, także importowanych. Te same powody wpływają na wzrosty cen choćby słodyczy, ponieważ kakao również drożeje. W efekcie ograniczonych zbiorów głównie w krajach afrykańskich, ale także w Brazylii, mocno drożej także kawa.

Handel
Dotkliwy cios w portfele Amerykanów. Największa sieć sklepów podwyższy ceny przez cła
Handel
Burberry ponosi duże straty. Brytyjska marka podjęła radykalne kroki
Handel
Allegro rozszerza program Smart
Handel
Donald Trump obniża cła na towary z Chin o najniższej wartości
Handel
Żabka pokazała wyniki. Akcje tanieją