Going to aplikacja mobilna, za którą stoi firma MG Software, należąca do dwóch braci – 32-letniego Piotra i 27-letniego Macieja Gastołów z Krakowa. Wymyślona przez nich usługa wystartowała w stolicy. Z sukcesem. Pomysł Going chwycił, a Polska ma być teraz tylko przystankiem do międzynarodowej kariery Going.

Z komórką do galerii

Going w dużym skrócie jest platformą, która z jednej strony umożliwia poszukującym tzw. rozrywki wyższych lotów na znalezienie interesującego ich wydarzenia, a z drugiej pozwala organizatorom takich imprez kulturalnych na dotarcie z propozycją do potencjalnych odbiorców. Dzięki aplikacji znajdziemy aktualne seanse kin studyjnych, spektakle teatralne, ciekawe wystawy w muzeach i galeriach czy klubowe koncerty.

– W powszechnym przeładowaniu informacyjnym coraz trudniej dotrzeć do ciekawych wydarzeń kultury, szczególnie gdy jesteśmy sporadycznymi jej konsumentami. To problem również dla organizatorów życia kulturalnego, którym trudno zainteresować konsumentów bez sporych nakładów promocyjnych. Nasza aplikacja odpowiada na te problemy i wypełnia rynkową lukę, w której aplikacje mobilne dotąd nie gościły – przekonuje Piotr Gastoł, starszy z braci, absolwent Mechaniki na Politechnice Krakowskiej, od blisko dekady związany z branżą IT.

Jak podkreśla, stworzona przez niego aplikacja umożliwia nie tylko przegląd ciekawych wydarzeń kulturalnych w mieście, ale także spontaniczny zakup wejściówek, nawet na kilkadziesiąt minut przed imprezą. Użytkownik może nabyć je z poziomu smartfona czy tabletu, a potem przy wejściu do teatru czy na koncert wystarczy okazać już tylko kod QR.

Z aplikacji Going, która obsługiwana jest przez systemy operacyjne Android, iOS czy Windows, korzystają już m.in. Teatr Ochoty, Muzeum Sztuki Nowoczesnej czy Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski. Choć aplikacja nie działa jeszcze w Krakowie, już ma tam partnerów, np. Muzeum Narodowe czy Teatr Łaźnia Nowa.

Azja na celowniku

– Jesteśmy gotowi, by odpalić Going w stolicy Małopolski, ale najpierw chcę ruszyć z inwestycją za granicą – zaznacza Piotr Gastoł.

Na pierwszy ogień pójdzie Hongkong. Aplikacja Going ruszy tam w tym roku. Michiel Den Haerynck, który odpowiada na miejscu za ten projekt, wskazuje na dynamicznie rosnącą smartfonizację tego regionu oraz status miejsca, które uchodzi za finansowe centrum Azji, gdzie styl życia jest na wysokim poziomie.

– Going świetnie się wpisuje w oczekiwania mieszkańców, a sam Hong Kong może być przyczółkiem do dalszej ekspansji w Azji – przekonuje.

Po HK Going na celownik w najbliższych miesiącach bierze Berlin. Bracia Gastoł liczą, że platforma w krótkim czasie zdobędzie 1,2 mln użytkowników. Z tego 700 tys. w samym HK. Warszawa i Kraków mają dostarczyć łącznie 380 tys. użytkowników. – W Warszawie tylko w dwa tygodnie zanotowaliśmy prawie tysiąc pobrań aplikacji. Do końca roku chcemy trafić do min. 30 tys. użytkowników realnie nabywających bilety poprzez aplikację – wyjaśnia Maciej Gastoł.

Sprzedaż biletów via urządzenia mobilne to w ostatnim czasie dynamicznie rozwijający się trend. Z płatności przez internet korzysta prawie 50 proc. więcej internautów niż w zeszłym roku. Już dla ponad jednej trzeciej e-klientów są one najwygodniejsze w użyciu – wynika z raportu firmy Gemius.

Nic dziwnego, że projekty tego typu przyciągają duże pieniądze. Nie inaczej jest w przypadku MG Software, którym zainteresowali się inwestorzy. Spółka prowadzi zaawansowane rozmowy z paroma funduszami. – Pozyskanie pierwszego kapitału to kwestia kilku tygodni – potwierdza Maciej Gastoł.

Opinia:

Marek Wierzbicki | Chance Academy, akcelerator start-upów, dyrektor w spółce Seed Labs Inc.

Going to rozwiązanie dopasowane do potrzeb osób mieszkających w mieście, niemających czasu na długie szukanie wydarzeń kulturalnych, na których chcieliby być obecni. Wiele osób ma problem z planowaniem wolnego czasu na długo naprzód. A w przypadku zamawiania biletów do teatru czy na koncert trzeba to robić parę tygodni, nieraz miesięcy, wcześniej. Going umożliwia kupno wejściówek niemal w ostatniej chwili. Aplikacja agreguje w jednym miejscu wszystkie najważniejsze wydarzenia: spektakle, wystawy, koncerty organizowane w twoim mieście. Do tej pory, żeby się dowiedzieć, co dzieje się w życiu kulturalnym miasta, trzeba było wertować wiele gazet i serwisów. Going rozwiązuje problem, a ponadto oferuje to, czego jeszcze żadna z aplikacji nie proponowała – wysoki poziom oferowanych wydarzeń. Nie boję się o monetyzację tego pomysłu. Sam jestem w stanie zapłacić trochę więcej za pewność, że doświadczę czegoś niezwykłego.

Kultura na wznoszącej

Wartość rynku kultury w Polsce szacuje się na 1 mld zł. Sektor ten rośnie – popularność wydarzeń tego typu zwiększa się w tempie ok. 10 proc. rocznie. Sprzedaż biletów do kin, teatrów i na koncerty skoczyła w 2013 roku o 14 proc. Jak podaje GUS, w 2012 roku zorganizowano o 1 proc. więcej przedstawień i koncertów. Ciągle najpopularniejszą formą udziału w kulturze jest wizyta w kinie – co roku na seanse chodzi ok. 40 mln widzów. Szturmujemy też muzea. W 2012 r. zwiedziło je 26,7 mln osób – ponad 7 proc. więcej niż rok wcześniej. Polacy najchętniej odwiedzają muzea artystyczne – galerie rzeźb i obrazów (choć stanowią tylko 10 proc. muzeów, zbierają 30 proc. odwiedzin) – i historyczne (16 proc. ruchu). Najmniej interesują nas muzea regionalne i militarne. Lubimy za to festiwale i koncerty. Na imprezach tego typu w 2012 r. bawiło się aż 22 mln Polaków.