Tytułem wstępu warto odnieść się do aspektu stosowania ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1372 z późn. zm.). Tamże, w art. 7 ust. 1 pkt 14 postanowiono, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego. Co jednak istotne, wskazanej regulacji nie można uznawać za samoistną podstawę sankcjonującą przekazywanie środków finansowych na cele związane m.in. z ochroną przeciwpożarową. Musi istnieć uszczegółowienie tych zadań w konkretnych przepisach prawnych. Takie przepisy występują w kontekście finansowania jednostek Państwowej Straży Pożarnej. Mowa w tym zakresie o regulacjach prawnych ustawy z dnia 24 sierpnia 1991 r. o Państwowej Straży Pożarnej (tekst jedn. Dz.U. z 2021 r. poz. 1940). I tak, zasady finansowania PSP ustawodawca określił w rozdziale 2a ww. ustawy. W art. 19a ustanowiono podstawowe zasady finansowania PSP. Wynika z nich, po pierwsze, że koszty związane z funkcjonowaniem Państwowej Straży Pożarnej są pokrywane z budżetu państwa. Po drugie, że koszty funkcjonowania Państwowej Straży Pożarnej na obszarze powiatu są pokrywane z dotacji celowej budżetu państwa.