Aktualizacja: 10.01.2022 05:43 Publikacja: 10.01.2022 12:41
Foto: Adobe Stock
Do dnia wejścia w życie art. 1 ust. 3 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. – o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 741, dalej „u.p.z.p.", tj. do dnia 18 listopada 2015 r.) nie było regulacji prawnej, która wskazywałaby wprost na potrzebę wyważania interesu publicznego oraz interesu prywatnego.
Do złożenia oświadczeń majątkowych zobowiązane są osoby pełniące funkcje publiczne. Nie wszystko jednak w tych oświadczeniach jest takie oczywiste.
Do 31 marca członkowie służby cywilnej muszą złożyć oświadczenia majątkowe. Co grozi za niedopełnienie tego obowiązku?
Zasady równości nie można interpretować jako nakazu stanowienia norm o takiej samej treści dla wszystkich osób – wskazał Wojewódzki Sąd Administracyjny w Opolu ws. skargi na bon turystyczny.
To nie art. 28 kodeksu postępowania administracyjnego, a art. 28 ust. 2 Prawa budowlanego określa kryteria uznania danego podmiotu za stronę postępowania o wydanie pozwolenia na budowę.
Potencjał energetyki wiatrowej na Pomorzu Zachodnim to główny temat zbliżającego się Forum Ekologicznego, które odbędzie się pierwszego dnia wiosny (21.03.2025 r.) w Szczecinie.
Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej ogłosił nabór wniosków do działania 1.5 programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko. Przedmiotem naboru jest dofinansowanie projektów dotyczących usuwania niewłaściwie składowanych lub magazynowanych odpadów i w konsekwencji likwidowania lub ograniczania wywołanego przez nie zagrożenia dla ludzi lub środowiska.
Jazda na motocyklu to z całą pewnością wielka przyjemność, o czym zaświadczy każdy, kto chociaż raz miał okazję – legalnie, podkreślmy – poprowadzić maszynę na dwóch kołach.
Zamiast wielkich wizji reform, najlepiej poprawiać prawo planowania przestrzennego punktowo.
Celem reformy planistycznej było uporządkowanie przestrzeni, ale ograniczenia, jakie wprowadza reforma, zmobilizowały właścicieli nieruchomości do składania wniosków o wydanie decyzji o warunkach zabudowy.
Obszar uzupełnienia zabudowy to nowe narzędzie planistyczne. Może zostać wprowadzony w ramach planów ogólnych gmin, które – wedle aktualnych przepisów – gminy muszą ustanowić do 31 grudnia 2025 roku.
Termin obowiązywania studiów uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego (SUiKZP) zostanie wydłużony o pół roku, do 30 czerwca 2026 r. Tym samym samorządy zyskają więcej czasu na przyjęcie planów ogólnych gminy (POG). Nowy termin znajdzie się w nowelizacji ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. 17 stycznia projekt ten został wpisany do wykazu prac legislacyjnych rządu. Zapowiadane w nim zmiany są ważne zarówno dla samorządów, jak i właścicieli działek. Zwłaszcza tych, którym dziś zależy na uzyskaniu decyzji o warunkach zabudowy (decyzji WZ).
Do ustalenia stron postępowania o wydanie decyzji o warunkach zabudowy przydatny jest art. 28 kodeksu postępowania administracyjnego. Wskazuje on na konieczność posiadania interesu prawnego do brania udziału w postępowaniu. Jak go ustalić?
W marcu 2025 r. właściciele warszawskich nieruchomości dowiedzą się, czy projektowany plan ogólny ogranicza możliwości ich zabudowy. Podobnie może być w innych gminach. Czy jeśli w wyniku uchwalenia planu ogólnego, grunty stracą na wartości, właściciele będą mieli prawo do odszkodowania?
Przed podjęciem decyzji o zakupie nieruchomości, należy przeprowadzić badanie jej stanu prawnego. Konieczna jest także weryfikacja czy nieruchomość będzie mogła być zabudowana zgodnie z planami inwestora.
Zbyt szeroko sformułowane strefy nie chronią przestrzeni, a ich nadmierna szczegółowość blokuje inwestycje.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas