Nietypowe instrumenty planowania przestrzennego

Gminy mogą kształtować ład przestrzenny nie tylko za pomocą instrumentów przewidzianych w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Ochrona przyrody i ochrona zabytków także wpływają na możliwość zabudowy terenu.

Publikacja: 25.07.2022 18:05

Nietypowe instrumenty planowania przestrzennego

Foto: Adobe Stock

Zasadniczo podstawą dla sytemu planowania przestrzennego w kraju są przepisy ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (tekst jedn. Dz.U. z 2022 r. poz. 503; dalej: u.p.z.p.). Przepisy art. 2 ust. 2 pkt 3 i 4 u.p.z.p. wprost wskazują, że w planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym uwzględnia się wymagania ochrony środowiska, w tym gospodarowania wodami i ochrony gruntów rolnych i leśnych oraz wymagania ochrony dziedzictwa kulturowego i zabytków oraz dóbr kultury współczesnej. Dyrektywy te zasadniczo powinny być realizowane w aktach prawnych i aktach administracyjnych będących podstawą do prowadzenia planowania przestrzennego – przede wszystkim w studiach uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy, w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego oraz decyzjach o warunkach zabudowy.

Pozostało 93% artykułu

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Administracja
Teresa Siudem: Czas na reformę służby publicznej
Administracja
Służba cywilna? Wysokie wymagania i nieadekwatne do nich zarobki
Administracja
Od czystej wody do zrównoważonej turystyki na Bałtyku
Administracja
Jak ustalić odszkodowanie za grunt wywłaszczany pod drogę?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Administracja
Gmina rozważa aport infrastruktury do spółki. Czy odliczy VAT?