Aktualizacja: 19.02.2025 06:45 Publikacja: 28.12.2022 11:51
Foto: Adobe Stock
Jednym z nowych, przewidzianych ustawą z 11 września 2019 r. – Prawo zamówień publicznych (dalej pzp) rozwiązań, to oświadczenie wykonawców wspólnie ubiegających się o udzielenie zamówienia, o którym mowa w art. 117 ust. 4 pzp. Jest to dodatkowy, składany wyłącznie przez tzw. konsorcjum dokument, precyzujący podział zadań przy realizacji zamówienia pomiędzy jego członkami.
Członek zarządu w sprawie swojej odpowiedzialności za długi spółki może kwestionować ustalenia faktyczne i kwalifikacje prawne z wydanej wobec niej decyzji wymiarowej.
Przenoszenie odpowiedzialności za długi podatkowe spółki na członków jej zarządu toczy się obecnie według zbyt prostego schematu. Czas zmienić to podejście.
Po sporządzeniu sprawozdania rocznego zarząd powinien zweryfikować, czy w danym roku wystąpiła strata, a jeśli tak – czy nie jest zbyt wysoka. W obliczu problemów finansowych spółki to zgromadzenie wspólników decyduje o dalszym jej istnieniu. Co zrobić, jeśli sytuacja spółki już kolejny rok jest zła?
Do restrukturyzacji zobowiązań szpitali nie jest konieczne stworzenie nowych przepisów. Odpowiedzią na narastające problemy finansowe może być prawo restrukturyzacyjne.
Spółki komunalne zarządzające infrastrukturą przesyłową często eksploatują urządzenia posadowione na cudzych nieruchomościach. Na jakich zasadach mogą korzystać z tych gruntów?
W trakcie funkcjonowania spółki komunalnej może dojść do zmiany jej statusu z podmiotu zamawiającego na podmiot, który nie ma obowiązku stosowania prawa zamówień publicznych. Będzie tak, gdy zaczęła działać w normalnych warunkach rynkowych, mając na celu osiąganie zysków, i ponosić straty związane z wykonywaniem działalności.
W ostatnim czasie mediacja w sporach budowlanych zyskała drugie życie. Jest to szczególnie widoczne w sprawach o znacznej wartości przedmiotu sporu, w których postępowanie w sądzie powszechnym mogłoby trwać latami.
Zapowiedź przewodniczącej Komisji Europejskiej dotycząca przeglądu ram prawnych zamówień publicznych wzbudziła kontrowersje wśród przedstawicieli biznesu. Ta nagła decyzja wydaje się uprzedzać wyniki nadchodzącej ewaluacji obowiązujących przepisów, torując drogę do zmian legislacyjnych, mimo braku wystarczających danych, które by je uzasadniały.
Przepisy dopuszczają udzielenie zamówienia publicznego z wolnej ręki (in-house) spółkom komunalnym, kontrolowanym przez jednostki samorządu terytorialnego.
- Jeśli rynek konkurencyjny odpowiednio funkcjonuje, gmina nie powinna z niego rezygnować, tworząc własną spółkę i udzielając jej zamówienia bez konkurencji – mówi dr Wojciech Hartung, adwokat, członek Stowarzyszenia Prawa Zamówień Publicznych.
Główną różnicą pomiędzy klasycznymi i sektorowymi zamówieniami są progi, od których stosuje się reżim prawa zamówień publicznych.
Branża budowlana domaga się szlabanu dla firm azjatyckich startujących w miliardowej wartości przetargach na budowę dróg. Rząd przygotowuje w tej sprawie zmiany w przepisach.
Zamawiający może wzywać wykonawców do wyjaśnienia treści oferty nawet kilka razy w toku postępowania, przy czym ponowne wezwanie musi dotyczyć innej już kwestii.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas