Prezydent miasta przyznał środki finansowe na utrzymanie lokalu rodzinie zastępczej. W uzasadnieniu swojej decyzji prezydent wskazał, ile osób zamieszkiwało w domu w poszczególnych okresach czasu i koszty pobytu. Powołał się również na zarządzenia regulujące wysokość środków finansowych na utrzymanie lokalu mieszkalnego w budynku wielorodzinnym lub domu jednorodzinnego, które można przyznać w wysokości poniesionych wydatków, które może wynieść nie więcej niż np. 400 zł miesięcznie dla rodziny zastępczej zawodowej i 200 zł miesięcznie dla rodziny zastępczej niezawodowej, w której umieszczono więcej niż troje dzieci.
Odwołanie od tej decyzji złożyła prowadząca rodzinę zastępczą. Podniosła ona, że rozstrzygnięcie jest niezgodne z ustawą o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. Artykuł 83 ust. 2a ustawy obliguje starostę do przyznania rodzinie zastępczej, w której przebywa więcej niż troje dzieci, środków na utrzymanie lokalu mieszkalnego wyliczonych zgodnie z instrukcją zawartą w art. 83 ust. 2 ustawy. Ustawa nie podaje jednak maksymalnej kwoty, jaką rodzina zastępcza może w tym wypadku otrzymać.
Czytaj więcej
Uczniowie szkół ponadpodstawowych, którzy dostają rentę rodzinną po śmierci swojego rodzica, muszą do końca września złożyć w ZUS wniosek o dalszą wypłatę renty. Trzeba do niego dołączyć zaświadczenie ze szkoły potwierdzające dalszą naukę. Jeśli zrobią to z opóźnieniem, np. w październiku, renta rodzinna za wrzesień przepadnie.
Samorządowe kolegium odwoławcze podtrzymało decyzję prezydenta. Sprawa w wyniku skargi prowadzącej rodzinę zastępczą trafiła do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
Sąd stwierdził, że z akt sprawy wynika, że skarżąca spełnia przesłankę przewidzianą w art. 83 ust. 3a ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej. W zorganizowanym rodzinnym domu dziecka przebywało w okresie, za który przyznano świadczenie od sześciu do dziewięciu uprawnionych. Zatem prezydent miasta był zobowiązany przyznać im środki na utrzymanie lokalu. Wysokość tych środków ustala się, uwzględniając koszty, o których mowa w art. 83 ust. 2 ustawy. Są to m.in. czynsz, opłaty z tytułu najmu, opłaty za energię elektryczną i cieplną.
Ustalenie wysokości przyznanych środków powinno nastąpić zaś w ten sposób, że łączna suma kosztów wskazanych wyżej zostaje podzielona przez liczbę osób zamieszkujących w tym lokalu lub domu jednorodzinnym i następnie pomnożona przez liczbę dzieci, osób, które osiągnęły pełnoletność, przebywając w pieczy zastępczej, oraz osób opuszczających rodzinną pieczę zastępczą jako niepełnoletnie, umieszczonych w rodzinie zastępczej wraz z osobami tworzącymi tę rodzinę zastępczą.
W rozpatrywanej sprawie ustalenie przyznanych środków nie nastąpiło w sposób określony w ustawie. Organy administracji oparły się na zarządzeniu prezydenta miasta. Akt ten nie może określać ani sposobu, ani wysokości przyznawanych rodzinie zastępczej środków. Kwestie te bowiem zostały w sposób wyraźny i jednoznaczny określone w ustawie. Wątpliwości budzi również legalność wydania takiego „zarządzenia”. Na gruncie rozpatrywanej sprawy stoi ono w jawnej sprzeczności z treścią art. 83 ust. 3a ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Sygnatura akt: II SA/Gl 316/23