Taki wniosek płynie z niedawnego wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, który rozpatrywał skargę prokuratora na uchwałę Rady Miejskiej w Piszu w sprawie powołania oraz nadania regulaminu pracy społecznej komisji mieszkaniowej. Prokurator uznał bowiem, że została ona podjęta z przekroczeniem granic upoważnienia ustawowego, co kwalifikowane jest jako istotne naruszenie prawa.

Ograniczona kompetencja rady

W skardze wyjaśniono, że upoważnienie z art. 21 ust. 1 pkt 2 ustawy o ochronie praw lokatorów, mieszkaniowym zasobie gminy i o zmianie kodeksu cywilnego nie obejmuje możliwości określenia regulaminu prac komisji przez radę, ponieważ to organ wykonawczy posiada uprawnienie do ukształtowania składu osobowego i ustanowienia regulaminu prac komisji. Jak przy tym dodano, zgodnie z art. 30 ust. 2 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym o sposobie wykonywania uchwał rady decyduje wójt gminy. Także wójt gospodaruje mieniem komunalnym gminy, a kompetencja rady ogranicza się do określenia zasad, a więc wskazania ogólnych dyrektyw, jakimi powinien kierować się organ wykonawczy, realizując własne kompetencje.

Czytaj więcej

Włodarze chcą poznać opinie mieszkańców. W jaki sposób się z nimi komunikują?

„W konsekwencji to organ wykonawczy gminy posiada uprawnienie do ukształtowania składu osobowego i ustanowienia regulaminu pracy komisji, będącej podmiotem opiniującym wnioski o zawarcie umowy najmu lokalu pozostającego w mieszkaniowym zasobie gminy, w tym lokalu socjalnego” – podsumowano.

Samorząd wniósł o oddalenie skargi, wskazując, że do wyłącznej kompetencji rady gminy należy podejmowanie uchwały w sprawie zasad wynajmowania lokali wchodzących w skład mieszkaniowego zasobu gminy, która jest aktem prawa miejscowego. Powołano się przy tym na wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 20 marca 2002 r. (sygn. akt II SA/Wr 177/02), z którego wynika, że powołanie samej komisji i ustalenie jej składu w drodze uchwały rady gminy mieści się w zakresie upoważnienia rady do stanowienia prawa.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Bez możliwości wykupienia społecznych mieszkań

Sąd: dysponowanie lokalami komunalnymi należy do zadań burmistrza

Innego zdania był sąd, który podzielił zarzut prokuratura. W uzasadnieniu stwierdzono, że ustawodawca upoważnił radę gminy jedynie do określenia sposobu poddania kontroli społecznej trybu rozpatrywania i załatwiania wniosków o najem lokali zawierany na czas nieoznaczony i najem socjalny lokali, co sprowadza się do uregulowania sposobu powoływania członków społecznej komisji mieszkaniowej i zakresu jej działania. Jak podkreślono, ustalenie imiennego składu społecznej komisji mieszkaniowej, tak jak w zaskarżonej uchwale, nie mieści się w granicach pojęcia „określenia sposobu poddania spraw mieszkaniowych kontroli społecznej”. Sposób poddania kontroli społecznej powinien bowiem odnosić się do określenia procedury działania czynnika społecznego, a więc przykładowo do określenia zasad ustalania składu osobowego komisji, czy też liczby jej członków.

W podsumowaniu sąd wskazał, że dysponowanie lokalami komunalnymi należy do zadań burmistrza, który realizować je ma przy udziale czynnika społecznego, a rada gminy posiada kompetencje jedynie w zakresie określenia sposobu poddania tych spraw kontroli społecznej.

Wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie z 20 marca 2025 r.

Sygnatura akt: II SA/Ol 137/25