Aktualizacja: 23.05.2020 14:44 Publikacja: 23.05.2020 00:01
Foto: Adobe Stock
Renata Krupa-Dąbrowska: Wiele gmin walczy z suszą. Wprowadza zakaz podlewania ogrodów, mycia samochodów a nawet nawadniania pól z sieci wodociągowej.Przepisy pozwalają na tego typu ograniczenia?
Maciej Kiełbus: Problem w tym, że nie ma przepisów, które by wprost na to pozwalały. Jest wprawdzie zapis w prawie wodnym, ale dotyczy on tylko stanu klęski żywiołowej. Bez jego wprowadzenia nie wolno z tego uregulowania korzystać, co nie oznacza, że nie ma innych podstaw. Gminy z reguły odwołują się do art. 40 i 41 ustawy o samorządzie gminnym. Przepisy te pozwalają na uchwalanie przez radę gminy, a w wyjątkowych przypadkach także: wójta, burmistrza lub prezydent miasta, tzw. przepisów porządkowych.
Skutki zmian klimatu odczuwają przede wszystkim mieszkańcy większych miast. Samorządy nie mogą udawać, że problemu nie ma. Czas, żeby zaczęły działać.
Każde miasto musi zdefiniować swoje uwarunkowania i ze względu na swoją specyfikę określić działania niezbędne do wdrażania – o nowych obowiązkach miast w zakresie ochrony środowiska mówi dr hab. Maciej J. Nowak, prof. Zachodniopomorskiego Uniwersytetu Technologicznego w Szczecinie.
Zdarza się, że jednostki kultury nabywają usługę artystyczną od zagranicznych artystów, a oprócz wynagrodzenia podstawowego zapewniają im świadczenia dodatkowe, np. transport czy zakwaterowanie. Czy płatnik zapewniając takie świadczenia powinien badać swoje obowiązki w zakresie podatku u źródła?
Wymogi formalne i proceduralne w odniesieniu do projektów obywatelskiej inicjatywy uchwałodawczej powinny być ograniczone do minimum.
Zielone Orły 'Rzeczpospolitej': najważniejsze osiągnięcia nagrodzonych w 2024 roku
Organ, określając wysokość odszkodowania za wywłaszczenie mógł wykorzystać operat szacunkowy wykonany 21 miesięcy wcześniej, ale powinien był dopełnić formalności wymaganych prawem.
W poniedziałek Bank Rosji przelał blisko bilion rubli do banków państwowych, aby w ten sposób zapełnić budżet wojskowy Putina. Ale to wciąż za mało. Na zbrodniczą wojnę do końca roku rosyjski reżim potrzebuje dodatkowo 1,5 bln rubli (60 mld zł).
W 2025 roku Ukraina będzie potrzebować około 38 mld dol. finansowania zewnętrznego. To o 3 mld dol. mniej niż w tym roku.
Rentowności polskich papierów skarbowych są już dość wysokie. Mogą one jeszcze wzrosnąć – jednak nie z powodu rzeczywistych problemów gospodarki polskiej, ale z powodu „atmosfery kryzysu” generowanej przez komentatorów lekkomyślnie nadużywających sformułowań o „zagrożeniach stabilności makroekonomicznej”.
Polska może zostać liderem infrastruktury rowerowej w Europie, ale potrzebuje strategii, specustawy rowerowej i lepszej współpracy administracji – to wnioski z debaty zorganizowanej przez Urząd Marszałkowski Województwa Zachodniopomorskiego. „Rzeczpospolita” była partnerem wydarzenia.
Mamy najdroższy Trybunał Konstytucyjny w historii. Roczne wydatki na utrzymanie tej instytucji wzrosły prawie dwukrotnie podczas kadencji Julii Przyłębskiej. To ma się zmienić. Sejm obciął właśnie budżet TK na przyszły rok.
Mundurowi są rozczarowani uchwaloną przez Sejm ustawą budżetową na 2025 rok, która zakłada tylko 5-proc. podwyżkę dla funkcjonariuszy publicznych. NSZZ Policjantów domagał się wzrostu wynagrodzeń o 15 proc. i ogłosił akcję protestacyjną.
232 posłów z Koalicji Obywatelskiej, Trzeciej Drogi i Lewicy zagłosowało za przyjęciem projektu ustawy budżetowej. „Jedność Koalicji wzorowa” – cieszył się po głosowaniu Donald Tusk. „Walec jedzie dalej” – zapowiedział premier.
Sejm w piątek uchwalił ustawę budżetową na rok 2025. Zakłada ona, że dochody budżetu wyniosą 632,6 mld zł, wydatki nie przekroczą 921,6 mld zł, a deficyt sięgnie maksymalnie 289 mld zł.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas