- Do organu wpłynęło podanie podpisane przez osobę, która je wniosła, ale bez zastosowania alfabetu łacińskiego w tym podpisie. Czy podpisanie pisma w ten sposób jest brakiem podania, który powinien zostać uzupełniony?
Nie.
Zgodnie z art. 63 § 2 kodeksu postępowania administracyjnego (dalej k.p.a.) podanie powinno zawierać co najmniej wskazanie osoby, od której pochodzi, jej adres i żądanie oraz czynić zadość innym wymaganiom ustalonym w przepisach szczególnych. Podanie wniesione pisemnie powinno być podpisane przez wnoszącego (art. 63 § 3 k.p.a.). W wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z 30 stycznia 2018 r. (II OSK 1580/17, LEX nr 2451165) zwrócono uwagę, że złożenie podpisu pod podaniem, a nie w jakimkolwiek innym miejscu, gwarantuje co do zasady, że organ rozpatrzy merytorycznie podanie pochodzące od strony, a nie od osoby niebędącej stroną i że przedmiotem rozstrzygnięcia uczyni stanowisko będące wyrazem jej woli.
Czytaj także: Organ wzywa do usunięcia braków formalnych podania
W myśl art. 64 § 1 k.p.a., jeżeli w podaniu nie wskazano adresu wnoszącego i nie ma możności ustalenia tego adresu na podstawie posiadanych danych, podanie pozostawia się bez rozpoznania. Natomiast w sytuacji, gdy podanie nie spełnia innych wymagań (niż brak adresu) ustalonych w przepisach prawa, należy wezwać wnoszącego do usunięcia tych braków w wyznaczonym terminie, nie krótszym niż 7 dni, z pouczeniem, że nieusunięcie tych braków spowoduje pozostawienie podania bez rozpoznania (art. 64 § 2 k.p.a.). Wezwanie w trybie tego przepisu dotyczy wyłącznie formalnych braków pisma, których nieusunięcie nie pozwala na nadanie mu biegu. Nie dotyczy ono okoliczności, które organ uznaje za istotne dla ustalenia stanu faktycznego sprawy. Powołanie się przez organ na art. 64 § 2 k.p.a. powinno służyć wyłącznie usunięciu braków formalnych wynikających ze ściśle określonych przepisów (por. np. wyrok NSA z 26 września 2017 r., II OSK 1071/16, LEX nr 2393211). Tylko wtedy, gdy przepis powszechnie obowiązującego prawa wprost ustanawia określone wymogi co do składanego podania, organ może skutecznie żądać ich spełnienia (por. np. wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 16 października 2019 r., III SAB/Kr 142/19, LEX nr 2738920). Pozostawienie podania bez rozpoznania następuje w drodze czynności materialno-technicznej, o podjęciu której należy powiadomić wnoszącego podanie na piśmie (por. np. wyrok WSA we Wrocławiu z 3 grudnia 2019 r., IV SA/Wr 351/19, LEX nr 2756591). Na pozostawienie podania bez rozpoznania przysługuje skarga na bezczynność organu (uchwała NSA z 3 września 2013 r., I OPS 2/13, ONSAiWSA 2014/1/2).
Podstawa prawna:art. 63-64 ustawy z 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jedn. DzU z 2020 poz. 256)
W wyroku NSA z 9 stycznia 2020 r. (II OSK 2285/19, LEX nr 2777663) zwrócono uwagę, że do wymagań, o których mowa w art. 64 § 2 k.p.a. zalicza się np. podpis strony. Ani k.p.a., ani ustawa z 12 grudnia 2013 r. o cudzoziemcach (tj. Dz.U. z 2020 r. poz. 35 ze zm.) nie precyzują jednak, co należy rozumieć pod pojęciem złożenia pisemnego oświadczenia. W art. 78 § 1 ustawy z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (tekst jedn. DzU z 2019 r. poz. 1145 ze zm.) przyjęto, że do zachowania formy pisemnej czynności prawnej wymaga złożenia własnoręcznego podpisu na dokumencie obejmującym treść oświadczenia woli. Brak podstawy prawnej, nakazującej złożenie podpisu przez cudzoziemca przy zastosowaniu alfabetu łacińskiego, uniemożliwia wystosowanie do niego wezwania z art. 64 § 2 k.p.a.
Autorka jest radcą prawnym