Udział w AIP IndustryLab to szansa na realizację i wdrożenie innowacyjnego pomysłu u wybranego odbiorcy, a także możliwość nawiązania współpracy komercyjnej ze znaną firmą. To ostatni, dodatkowy nabór do projektu współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej, realizowanego na zlecenie Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP). Liczba miejsc jest ograniczona.

Trwa nabór do V rundy Akceleratora Innowacji Przemysłowych IndustryLab. Startupy i pomysłodawcy prototypów, technologii, systemów czy optymalizacji procesów produkcyjnych mogą zgłaszać się do 2 listopada br. Każdy uczestnik, zakwalifikowany do udziału w półrocznym programie akceleracji, uzyska bezzwrotne wsparcie finansowe na rozwój innowacji w wysokości do 200 tys. zł. Ponadto, otrzyma opiekę mentorską, doradztwo biznesowe oraz technologiczne o wartości do 50 tys. zł, a także szansę na pilotażowe wdrożenie rozwiązania u jednego z odbiorców technologii. Wśród nich są m.in. takie firmy jak: H.Cegielski-Fabryka Pojazdów Szynowych, Grupa Żywiec, MPWiK, ZPAS GROUP, ZPUE, SWISS KRONO POLSKA i Zk-Rem i ZWM Czaja.

Na co można wydać dotację z AIP IndustryLab?

– Dofinansowanie w wysokości nawet 200 tys. zł startup będzie mógł wydać na wynagrodzenia, a także zakup środków trwałych i usług innych niż doradcze, które są finansowane z dedykowanego budżetu. W kwocie 50 tys. zł jest opieka mentorska oraz doradztwo biznesowe i technologiczne. Świadczą je eksperci, którzy prowadzą współpracę pomiędzy startupem i odbiorcą technologii, doradzając najlepsze sposoby radzenia sobie z kolejnymi etapami przewidzianych prac – wskazuje Łukasz Klimek, jeden z koordynatorów AIP IndustryLab.

Wsparcie mentorskie w procesie tworzenia modelu biznesowego oraz rozwoju działalności odbywa się zawsze w sposób dostosowany do potrzeb konkretnego startupu. Z kolei doradztwo technologiczne to wysokospecjalistyczne usługi dotyczące opracowania raportów, testów pomiarowych i diagnostycznych, analiza obliczeń, pomiarów i parametrów. Do każdej usługi doradczej dobierany jest zespół ekspertów z danej dziedziny.

- Nasi partnerzy technologiczni udostępniają swoje zasoby kadrowe i techniczne, żeby przetestować dane rozwiązanie i zweryfikować jego skuteczność. W zależności od konkretnej sytuacji oferują np. parki maszynowe, linie produkcyjne, egzemplarze produktu objętego testowaniem, maszyny wielkogabarytowe, przestrzenie magazynowe czy infrastrukturę IT. Wszystko zależy od zakresu pracy wykonywanej przez startup – dodaje Klimek.

Odbiorcy technologii oczekują konkretnego rozwiązania, przetestowanego i wdrożonego w trakcie sześciu miesięcy akceleracji. Stawiają na rozwiązania kompleksowo odpowiadające na dany problem. Ich weryfikacja następuje w warunkach zbliżonych do rzeczywistych. Współpraca przebiega pomiędzy doświadczoną firmą z szerokim zapleczem eksperckim a zespołem start-upowym.

Od pomysłu do wdrożenia

– Program przede wszystkim pozwala na dokończenie innowacyjnego pomysłu, rozwój i wdrożenie go u wybranego odbiorcy technologii. Jeśli startup w efekcie nawiąże z nim komercyjną współpracę, a potem pozyska kolejnych klientów, to będzie dla nas oznaką sukcesu. Na takie właśnie efekty czekamy i mocno je wspieramy – mówi Anna Szymańska, wiceprezes spółki DGA, powołującej i nadzorującej IndustryLab.

V edycja IndustryLab jest dodatkową rundą, która stała się możliwa dzięki zwiększeniu budżetu i wydłużeniu okresu jego trwania. To już ostatni nabór w ramach projektu współfinansowanego ze środków unijnych, realizowanego na zlecenie PARP, w ramach którego rozdysponowano dotychczas ponad 10 mln zł. Organizatorzy spodziewają się wielu zgłoszeń. Przy wyborze proponowanego rozwiązania będą brali pod uwagę jego innowacyjność, możliwości komercjalizacji i szanse na osiągniecie sukcesu na rynku.

– Do tej pory, tj. w ramach IV edycji, spółka DGA przeznaczyła na bezpośrednie wsparcie startupów już ponad 10 mln zł. Najwięcej środków zainwestowano w tworzenie rozwiązań odpowiadających na wyzwania partnerów programu, tj. dużych firm przemysłowych. Po zakończeniu akceleracji nadal stanowią one własność startupów. Wówczas odbiorcy technologii muszą podjąć z nimi rozmowy co do zasad komercyjnego wykorzystania wypracowanej wspólnie technologii – podkreśla Łukasz Klimek.

We wszystkich edycjach już ponad 50 startupów podpisało umowy o udziale w programie akceleracji IndustryLab, a więcej niż 40 przeszło pełną ścieżkę, zakończoną pilotażowym wdrożeniem swojego produktu u partnera technologicznego.

– Łącznie zaufało nam ponad 30 partnerów technologicznych, przede wszystkim dużych zakładów przemysłowych. Program IndustryLab stał się w ostatnich latach marką kojarzoną z profesjonalnym wsparciem startupów. I to jest nasze największe osiągnięcie. Bardzo liczymy na to, że działania związane z akceleracją będą kontynuowane w kolejnym okresie programowania. Mamy ogromny potencjał oraz sprawdzone procedury. Warto takie doświadczenia wykorzystać – zauważa Anna Szymańska.