Reklama
Rozwiń
Reklama

Przedsiębiorcy są mniej elastyczni

Aby uniknąć większej liczby procesów sądowych lub upadłości, właściciele firm powinni korzystać z postępowań restrukturyzacyjnych – mówi Cezary Zalewski, sędzia gospodarczy, kiedyś upadłościowy z Warszawy.

Publikacja: 06.12.2022 02:00

Przedsiębiorcy są mniej elastyczni

Foto: Adobe Stock

Epidemia i masowe zdalne rozprawy, a teraz wojna i inflacja – zauważa to pan w sądach? Czy przedsiębiorcy są bardziej nerwowi, czy też na odległość tego nie widać?

Wydaje się, że liczba spraw sądowych, sporów między przedsiębiorcami nie jest zależna od gospodarczej koniunktury. Rzeczywistość pokazuje zaś, że jedynie w części spraw zadaniem sądu jest rozstrzygnięcie rzeczywistego sporu. Znaczna liczba postępowań wynika z faktu, że dłużnik w danym momencie nie jest w stanie spłacić swoich zobowiązań i poszukuje jedynie pretekstu mającego wytłumaczyć brak zapłaty. Później przenosi się to na mniejszą liczbę spraw zakończonych zawartą ugodą czy to z udziałem mediatora, czy też sądu. Jeżeli bowiem przedsiębiorca ma trudności finansowe, a jednocześnie wciąż ma nadzieję, że w przyszłości jego sytuacja się poprawi na tyle, że będzie w stanie spłacić zobowiązania nawet łącznie z kosztami i odsetkami, to wówczas szanse na zakończenie sporu inaczej niż wyrokiem sądowym są minimalne. W ostatnim czasie zauważam mniejszą skłonność przedsiębiorców do zawierania ugód. Nie nazwałbym tego większą nerwowością, a bardziej mniejszą elastycznością.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Biznes
Teresa Siudem: Biznesy rodzinne na długi dystans
Biznes
Inwestycje pokoleniowe – jak powiększać majątek rodzinny?
Biznes
Kiedy wierzyciel spółki jest faktycznym członkiem zarządu?
Biznes
Wynajem przedmiotu leasingu przez leasingobiorcę
Biznes
Powierzenie ChatGPT ochrony marki to proszenie się o kłopoty
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama