Ciemne wzorce – zwodnicze praktyki dostawców usług internetowych

Europejska Rada Ochrony Danych przyjęła niedawno wytyczne w sprawie zwodniczych wzorców projektowych w interfejsach platform mediów społecznościowych. Wskazuje w nich jak takie praktyki rozpoznać i jak można ich uniknąć.

Publikacja: 24.03.2023 02:00

Ciemne wzorce – zwodnicze praktyki dostawców usług internetowych

Foto: Adobe Stock

W ubiegłym roku szerokie kręgi nie tylko w świecie prawniczym zatoczyła dyskusja na temat zwodniczych praktyk stosowanych wśród dostawców usług internetowych. Doczekały się one swojego określenia. Zgodnie z definicją, która utarła się w praktyce ciemne/zwodnicze wzorce (ang. dark/deceptive patterns) to działania wykorzystujące wiedzę o zachowaniach użytkowników do wpływania na ich decyzje. Ich celem jest wywołanie u odbiorcy potrzeby podjęcia określonej czynności (np. dokonania zakupu), której bez ich zastosowania prawdopodobnie by nie podjął. Efektem wpływu ciemnych wzorców może być w szczególności podjęcie niechcianej lub niezamierzonej przez konsumenta decyzji zakupowej w sklepie internetowym. Jak się okazuje stosowanie ciemnych wzorców może nieść ze sobą konsekwencje wynikające z różnych przepisów, toteż walkę z nimi podjęła już Europejska Rada Ochrony Danych („EROD”) oraz organy prawodawcze Unii Europejskiej.

Pozostało 95% artykułu

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Biznes
Teresa Siudem: Jesteś podwykonawcą? Zadbaj o swoje interesy
Biznes
Podwykonawca został bez zapłaty. Mógł tego uniknąć
Biznes
Czy fundacja w Liechtensteinie ochroni majątek przed egzekucją?
Biznes
Wezwania i oferty nabycia akcji spółki publicznej
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Biznes
Zarządzanie łańcuchami dostaw – nowe wyzwania dla firm