Ciemne wzorce – zwodnicze praktyki dostawców usług internetowych

Europejska Rada Ochrony Danych przyjęła niedawno wytyczne w sprawie zwodniczych wzorców projektowych w interfejsach platform mediów społecznościowych. Wskazuje w nich jak takie praktyki rozpoznać i jak można ich uniknąć.

Publikacja: 24.03.2023 02:00

Ciemne wzorce – zwodnicze praktyki dostawców usług internetowych

Foto: Adobe Stock

W ubiegłym roku szerokie kręgi nie tylko w świecie prawniczym zatoczyła dyskusja na temat zwodniczych praktyk stosowanych wśród dostawców usług internetowych. Doczekały się one swojego określenia. Zgodnie z definicją, która utarła się w praktyce ciemne/zwodnicze wzorce (ang. dark/deceptive patterns) to działania wykorzystujące wiedzę o zachowaniach użytkowników do wpływania na ich decyzje. Ich celem jest wywołanie u odbiorcy potrzeby podjęcia określonej czynności (np. dokonania zakupu), której bez ich zastosowania prawdopodobnie by nie podjął. Efektem wpływu ciemnych wzorców może być w szczególności podjęcie niechcianej lub niezamierzonej przez konsumenta decyzji zakupowej w sklepie internetowym. Jak się okazuje stosowanie ciemnych wzorców może nieść ze sobą konsekwencje wynikające z różnych przepisów, toteż walkę z nimi podjęła już Europejska Rada Ochrony Danych („EROD”) oraz organy prawodawcze Unii Europejskiej.

Pozostało jeszcze 95% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Twoje wsparcie decyzji biznesowych i pomoc w codziennej pracy.
Interpretacje ważnych zmian prawa, raporty ekonomiczne, analizy rynku, porady i praktyczne wskazówki ekspertów „Rzeczpospolitej”.
Reklama
Biznes
Pozbawienie wspólnika prawa do reprezentacji spółki jawnej
Biznes
Teresa Siudem: Pieczątki odchodzą do lamusa
Biznes
Łatwiejsze zawieranie umów leasingu. Zmiany wchodzą w życie
Biznes
Deregulacja - ułatwienia dla biznesu wchodzą w życie
Biznes
Ferrari wygrywa przed Sądem UE udowadniając rzeczywiste używanie znaku Testarossa
Reklama
Reklama