Reklama

Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów ważne dla biznesu

Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów będzie mógł nałożyć na przedsiębiorcę tzw. środki strukturalne, polegające m.in. na podziale przedsiębiorcy, zbyciu całości lub części jego majątku, a także zbyciu udziałów lub akcji zapewniających kontrolę nad inną firmą.

Publikacja: 11.08.2023 02:00

Zmiany w ustawie o ochronie konkurencji i konsumentów ważne dla biznesu

Foto: Adobe Stock

20 maja 2023 r. weszły w życie przepisy nowelizacji ustawy o ochronie konkurencji i konsumentów (dalej „Ustawa”). Wprowadzają one w Polsce Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1 z dnia 11 grudnia 2018 r. mającą na celu nadanie organom ochrony konkurencji państw członkowskich uprawnień w celu skuteczniejszego egzekwowania prawa i zapewnienia należytego funkcjonowania rynku wewnętrznego („Dyrektywa ECN+”).

Nowe regulacje dotyczą w szczególności kwestii takich jak rozszerzenie odpowiedzialności spółek dominujących za stosowanie praktyk ograniczających konkurencję przez spółki zależne, umożliwienie nakładania kar na związki przedsiębiorców i ich członków, zakres ochrony korespondencji z prawnikiem doradzającym przedsiębiorcy (tzw. Legal Professional Privilege), wprowadzenie nowego rodzaju kar (okresowych kar pieniężnych ustalanych proporcjonalnie do obrotu przedsiębiorcy w celu przymuszenia przedsiębiorcy do wykonania nałożonych na niego obowiązków), a także rozszerzenie uprawnień Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) o możliwość nałożenia dowolnego środka o charakterze strukturalnym w przypadku wydania decyzji o uznaniu praktyki za ograniczającą konkurencję.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: System ostrzegania dla spółek akcyjnych
Reklama
Biznes
Compliance w spółce akcyjnej – dlaczego zarząd powinien go wdrożyć?
Biznes
Czy do wykonania zadań publicznych zawsze niezbędne jest udzielenie zamówienia?
Biznes
Jak ustalić cenę sprzedaży w transakcji M&A?
Materiał Promocyjny
Sprzedaż motocykli mocno się rozpędza
Biznes
Konsola do gier w kosztach firmy? To możliwe
Reklama
Reklama
Reklama