Odpowiedzialność platform pośredniczących w sprzedaży internetowej

Platformy marketplace mogą być wykorzystywane przez nieuczciwych sprzedawców, którzy naruszają prawa własności intelektualnej innych podmiotów. Jakie działania powinny podjąć, by ograniczyć możliwość przypisania im winy za takie naruszenia?

Publikacja: 08.09.2023 02:00

Odpowiedzialność platform pośredniczących w sprzedaży internetowej

Foto: Adobe Stock

Konsumenci coraz chętniej robią zakupy w internecie. Pandemia i lockdowny przyspieszyły rozwój tej tendencji. Dziś ze sklepów internetowych korzysta ok. 80 proc. polskich internautów (GEMIUS, PBI i IAB Polska, E commerce w Polsce 2022)1. Ponad połowa sprzedaży internetowej przebiega natomiast z wykorzystaniem tzw. marketplace’ów – platform internetowych oferujących towary wielu sprzedawców. Ten model biznesowy niewątpliwie jest atrakcyjny dla wszystkich stron: sprzedawcy uzyskują dostęp do rynku bez konieczności utrzymywania własnego sklepu internetowego i bez dużych inwestycji w marketing, konsumenci w jednym miejscu mogą wybierać pomiędzy ofertami licznych handlowców, a operatorzy platform zarabiają na prowizjach, często również oferując sprzedawcom różnego rodzaju dodatkowe usługi (np. logistyczne). Liczne korzyści takiego modelu nie oznaczają jednak, że pozbawiony jest on ryzyka.

Pozostało 93% artykułu

PRO.RP.PL za 19 zł

Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Biznes
Zasady dysponowania zyskiem spółki trzeba ustalić przed konfliktem wspólników
Biznes
Kiedy sąd nie rozwiąże spółki z o.o. w razie konfliktu wspólników?
Biznes
Impreza w kosztach? Tak, ale bez beczek z piwem
Biznes
Inwestujesz w kryptowaluty i aktywa cyfrowe? Sprawdź podatkowe konsekwencje
Materiał Promocyjny
Fotowoltaika naturalnym partnerem auta elektrycznego
Biznes
Środki na tworzenie nowych firm i rozwijanie działalności
Materiał Promocyjny
Seat to historia i doświadczenie, Cupra to nowoczesność i emocje