Reklama
Rozwiń

Odpowiedzialność platform pośredniczących w sprzedaży internetowej

Platformy marketplace mogą być wykorzystywane przez nieuczciwych sprzedawców, którzy naruszają prawa własności intelektualnej innych podmiotów. Jakie działania powinny podjąć, by ograniczyć możliwość przypisania im winy za takie naruszenia?

Publikacja: 08.09.2023 02:00

Odpowiedzialność platform pośredniczących w sprzedaży internetowej

Foto: Adobe Stock

Konsumenci coraz chętniej robią zakupy w internecie. Pandemia i lockdowny przyspieszyły rozwój tej tendencji. Dziś ze sklepów internetowych korzysta ok. 80 proc. polskich internautów (GEMIUS, PBI i IAB Polska, E commerce w Polsce 2022)1. Ponad połowa sprzedaży internetowej przebiega natomiast z wykorzystaniem tzw. marketplace’ów – platform internetowych oferujących towary wielu sprzedawców. Ten model biznesowy niewątpliwie jest atrakcyjny dla wszystkich stron: sprzedawcy uzyskują dostęp do rynku bez konieczności utrzymywania własnego sklepu internetowego i bez dużych inwestycji w marketing, konsumenci w jednym miejscu mogą wybierać pomiędzy ofertami licznych handlowców, a operatorzy platform zarabiają na prowizjach, często również oferując sprzedawcom różnego rodzaju dodatkowe usługi (np. logistyczne). Liczne korzyści takiego modelu nie oznaczają jednak, że pozbawiony jest on ryzyka.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Julita Karaś-Gasparska: Alkomat przy wejściu do pracy?
Biznes
Czy wciąż możliwy jest outsourcing cudzoziemca
Biznes
Fundacja rodzinna a działalność gospodarcza – granice zwolnienia z CIT
Biznes
Kidinfluencerzy – mali twórcy, wielki biznes dzieci (dorosłych?)
Biznes
Wypłata komplementariuszowi zaliczek na poczet zysku – skutki podatkowe