Klienci poluzują plany oszczędzania?

Polacy wciąż ograniczają wydatki. Sprzedaż sporej grupy produktów nadal maleje. To zły prognostyk dla branży handlowej przed świętami – najważniejszym dla niej okresem w roku. Firmy liczą jednak na tradycyjne ożywienie.

Publikacja: 17.11.2023 02:00

Klienci poluzują plany oszczędzania?

Foto: Adobe Stock

Dotychczas było tak, że w związku z Bożym Narodzeniem Polacy zostawiali w sklepach dodatkowo ok. 20 mld zł. Jednak w czasie wysokiej inflacji mocno złapali się za kieszenie i zmniejszają wydatki. Dotyczy to nie tylko towarów chętnie kupowanych przed świętami, ale również produktów z podstawowych kategorii. Handlowcy oczekujący, jak zwykle w tej części roku, zwiększonych obrotów, mogą się rozczarować.

– Od kilkunastu miesięcy obserwujemy u polskich konsumentów wyraźną powściągliwość, jeśli chodzi o zakupy. Spowolnienie gospodarcze odczuwają zarówno sprzedawcy, jak i nabywcy. Nastroje konsumenckie prawdopodobnie poprawią się dopiero wtedy, gdy zaczniemy zbliżać się do celu inflacyjnego NBP, a stopy procentowe wyraźnie zaczną maleć. Konsumenci odczują to we własnych portfelach i z większą śmiałością podejdą do wydawania pieniędzy – mówi Katarzyna Iwanich, prezes Insightland z grupy Hexe Capital.

Pozostało jeszcze 87% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Teresa Siudem: Jak powstrzymać nieuczciwą konkurencję?
Biznes
Jak wpływać na zmiany społeczne i korzystać z nich podatkowo?
Biznes
Distressed M&A – przejęcia firm w trudnej sytuacji na polskim rynku
Biznes
Wyposażenie mieszkania w kosztach? Jest to możliwe
Biznes
Raportowanie niefinansowe – nowe obowiązki małych i średnich firm