Reklama
Rozwiń
Reklama

Jak „wyjść” ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością?

Spory kompetencyjne, zarządcze bądź finansowe prowadzą do kryzysów w spółkach z o.o., a te, kończą się często brakiem chęci do współdziałania z dotychczasowymi partnerami. Są sposoby, by zakończyć taką współpracę ze wspólnikiem albo ze wspólnikami.

Publikacja: 19.01.2024 02:00

Jak „wyjść” ze spółki z ograniczoną odpowiedzialnością?

Foto: Adobe Stock

Wspólnik w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością nie może wypowiedzieć umowy spółki. Przepisy kodeksu spółek handlowych (k.s.h.), odmiennie, niż w spółkach osobowych, nie przyznają wspólnikowi spółki z o.o. takiego prawa. Jest możliwe natomiast umieszczenie w umowie spółki innych postanowień umożliwiających wspólnikom „wyjście ze spółki”, np. takich jak umorzenie udziałów.

Podstawowy instrument wyjścia ze spółki to prawo do zbycia udziałów wspólnika, którego nie można go pozbawić. Uprawnienie to może być natomiast uzależnione od zgody pozostałych wspólników. Umowa spółki może też przywidywać inne ograniczenia dotyczące zbycia udziałów, np. prawo pierwokupu. W praktyce może się więc okazać się, że wspólnik nie ma faktycznej możliwości zbycia udziałów.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: Czy e-mail między przedsiębiorcami wystarczy?
Biznes
Jak przygotować firmę do rekrutacji na nowych zasadach?
Biznes
Jak zabezpieczyć prawa autorskie w umowie?
Biznes
Czy dwa maile mogą zastąpić 20 stron spisanej umowy?
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Biznes
Obowiązki upadłego w trakcie wykonywania planu spłat wierzycieli
Materiał Promocyjny
eSIM w podróży: łatwy dostęp do internetu za granicą, bez opłat roamingowych
Reklama
Reklama