Reklama

Połączenie banków a wpis wierzyciela w księdze wieczystej

Przedsiębiorca nie ma obowiązku składania wniosku do sądu wieczystoksięgowego o ujawnienie zmiany danych wierzyciela hipotecznego, w przypadku połączenia banków lub przejęcia jednego banku przez drugi.

Publikacja: 23.02.2024 02:00

Połączenie banków a wpis wierzyciela w księdze wieczystej

Foto: Adobe Stock

Taki wniosek płynie z postanowienia Sądu Najwyższego w Warszawie z 5 lipca 2023 r., I CSK 6215/22. Sąd Najwyższy, odmówił przyjęcia do rozpoznania skargi kasacyjnej od wyroku Sądu Apelacyjnego w Gdańsku z 24 marca 2022 r., V ACa 599/21 wskazując, że sposób ujęcia przesłanek we wniosku pozwanego o przyjęcie skargi kasacyjnej do rozpoznania wzajemnie się wyklucza. Ponadto wskazał, że kwestia zmiany wpisu wierzyciela, na skutek przejęcia lub połączenia wierzycieli (banku) była już przedmiotem rozważań Sądu Najwyższego, a wpis zmiany wierzyciela hipotecznego w księdze wieczystej w razie przejęcia banku w trybie art. 494 § 1 i 2 Kodeksu spółek handlowych (KSH) wynika z charakteru przejścia praw jako sukcesji uniwersalnej na skutek połączenia spółek przez przejęcie. Wpis w księdze wieczystej nowego wierzyciela w takiej sytuacji nie ma charakteru prawotwórczego, jeżeli skutek w postaci przejścia wszelkich praw następuje z mocy samego prawa.

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Julita Karaś-Gasparska: Święta tuż-tuż
Biznes
Impreza firmowa musi być zgodna z zasadami bhp
Biznes
Jawne i równe wynagrodzenia. Już wkrótce rewolucyjne zmiany w rekrutacji
Biznes
Projekt nowelizacji jest szkodliwy dla spółdzielni mieszkaniowych
Biznes
Wierzyciele mają problemy z uzyskaniem nakazu zapłaty
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama