O podatkowe rozliczenie zapytał czytelnik, który założył firmę i zamierza trochę w nią zainwestować. Chce kupić dobry smartfon, komputer stacjonarny, biurko, ergonomiczne krzesło, regał na dokumenty. Pisze, że za każdą rzecz zapłaci maksymalnie kilka tys. zł. Czy sprzęt trzeba amortyzować, czy też mogę wydatki od razu zaliczyć do kosztów? – pyta.
Z ustawy o PIT wynika, że wydatki na rzeczy do 10 tys. zł można bezpośrednio rozliczać w kosztach. Nie trzeba zaliczać ich do środków trwałych i amortyzować. Zgodnie z art. 22d ust. 1 ustawy o PIT wydatki na ich nabycie są kosztem uzyskania przychodów w miesiącu oddania do używania.
Czytaj więcej:
Gdzie je zaksięgować? Stanowi o tym rozporządzenie w sprawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Wynika z niego, że na takie zakupy przeznaczona jest kolumna 13. W objaśnieniach do księgi czytamy, że w tej kolumnie wpisujemy „wartość zakupionego wyposażenia, to jest rzeczowych składników majątku, związanych z wykonywaną działalnością, niezaliczonych, zgodnie z przepisami ustawy o podatku dochodowym, do środków trwałych”.
PRZYKŁAD:
Pan Kowalski zainwestował w wyposażenie swojej firmy. Kupił telefon, komputer, szafę. Wydatki na poszczególne rzeczy nie przekraczają 10 tys. zł. Zakupy można więc od razu zaliczyć do kosztów. Nabytych rzeczy nie trzeba wprowadzać do ewidencji środków trwałych.
Jeśli jednak nabyte na potrzeby działalności urządzenia kosztowały więcej niż 10 tys. zł musimy je zaliczyć do środków trwałych i amortyzować. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 22a ust. 1 ustawy o PIT środkiem trwałym jest rzecz:
- stanowiąca własność lub współwłasność przedsiębiorcy,
- nabyta lub wytworzona we własnym zakresie,
- kompletna i zdatna do użytku w dniu przyjęcia do używania,
- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok,
- wykorzystywana przez przedsiębiorcę na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddana do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub leasingu operacyjnego.
Jeśli firmowa rzecz jest środkiem trwałym wydatki na jej nabycie rozliczamy poprzez odpisy amortyzacyjne. Takie odpisy są kosztem uzyskania przychodów.
Środki trwałe trzeba wpisać do ich ewidencji. Przedsiębiorca powinien to zrobić najpóźniej w miesiącu przekazania do używania (choć przepisy dopuszczają też możliwość ujęcia danej rzeczy w ewidencji w późniejszym terminie).
Odpisy naliczamy miesięcznie, kwartalnie albo jednorazowo na koniec roku. Przed rozpoczęciem amortyzacji należy wybrać jej metodę. Podstawową jest liniowa, czyli dokonywanie odpisów od stałej podstawy według stawki określonej w wykazie stanowiącym załącznik do ustawy o PIT. Wysokość rocznego odpisu amortyzacyjnego uzyskuje się poprzez pomnożenie wartości początkowej środka trwałego oraz stawki.
Ustawa o PIT przewiduje też możliwość jednorazowej amortyzacji niektórych fabrycznie nowych środków trwałych do 100 tys. zł. A także jednorazową amortyzację niektórych rzeczy dla małych podatników (z przychodami do 2 mln euro rocznie) i firm rozpoczynających działalność, tutaj limit wynosi 50 tys. euro rocznie.