Który wniosek ma pierwszeństwo: o upadłość czy restrukturyzacyjny?

Niewypłacalny przedsiębiorca ma do wyboru dwie ścieżki: restrukturyzacyjną i upadłościową. Celem każdej z nich jest doprowadzenie do jak najpełniejszego zaspokojenia jego wierzycieli. Różni je natomiast sposób, w jaki cel ten ma być osiągnięty.

Publikacja: 27.09.2024 04:30

Który wniosek ma pierwszeństwo: o upadłość czy restrukturyzacyjny?

Foto: Adobe Stock

1. Czym różni się ścieżka restrukturyzacyjna od upadłościowej?

W postępowaniu restrukturyzacyjnym dłużnik przedstawia koncepcję uzdrowienia swojej sytuacji i spłaty wierzycieli na nowych, lecz zaakceptowanych przez nich zasadach. Istotne jest utrzymanie przedsiębiorstwa dłużnika w ruchu. Z kolei postępowanie upadłościowe przebiega pod hasłem likwidacji majątku niewypłacalnego dłużnika i podziału uzyskanych z likwidacji sum między wierzycieli. Ustawa mówi wprawdzie, że postępowanie upadłościowe należy prowadzić tak, aby – jeśli racjonalne względy na to pozwolą - dotychczasowe przedsiębiorstwo dłużnika zostało zachowane. Są to jednak przypadki niezwykle rzadkie. Tak więc – w pewnym uproszczeniu - w restrukturyzacji wierzyciele są spłacani ze środków pozyskanych przez dłużnika w ramach kontynuowanej przez niego działalności (choć plan restrukturyzacyjny może także przewidywać sprzedaż części majątku), natomiast w upadłości dzielone między wierzycieli jest to, co upadły do tej pory zgromadził.

Pozostało jeszcze 90% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Teresa Siudem: System kaucyjny – zegar tyka dla wielu firm
Materiał Promocyjny
Jaką Vitarą na różne tereny? Przewodnik po możliwościach Suzuki
Biznes
System kaucyjny w Polsce – nowe obowiązki i możliwości dla przedsiębiorców
Biznes
Prawo wodorowe. Ważne zmiany od 20 stycznia
Biznes
Wydatki na przebudowę drogi w firmowych kosztach
Materiał Promocyjny
Warta oferuje spersonalizowaną terapię onkologiczną
Biznes
Zamówienia klasyczne – walka dla przedsiębiorców o żyłce sportowca
Materiał Promocyjny
Psychologia natychmiastowej gratyfikacji w erze cyfrowej