Członek zarządu spółki kapitałowej powinien przy wykonywaniu swoich obowiązków dołożyć staranności wynikającej z zawodowego charakteru swojej działalności oraz dochować lojalności wobec spółki. Taki wymóg wynika z art.2091 kodeksu spółek handlowych. Osoba piastująca taką funkcję traktowana jest jak profesjonalista, od którego „wymaga się więcej”. Powinna m.in. znać prawo oraz jego wpływ na działalność spółki, posiadać wiedzę finansową i biznesową, znać sytuację finansową spółki.

Ponadto członek zarządu powinien wykazywać się przezornością, starannością i rzetelnością przy prowadzeniu spraw spółki. Jeśli robi to niedbale, nie wykazuje dociekliwości przy podejmowaniu decyzji – może być to uznane za sprzeczne z prawem działanie lub zaniechanie. Jeśli takie działanie (lub zaniechanie) prowadzi do wyrządzenia spółce szkody, będzie stanowiło podstawę do pociągnięcia członka zarządu do odpowiedzialności odszkodowawczej.

Zapraszam do lektury tygodnika „Biznes”.