W ostatnich latach dużo mówi się o społecznej odpowiedzialności biznesu, w skrócie CSR. To strategia zarządzania przedsiębiorstwem, która uwzględnia interesy społeczne, relacje z pracownikami i kontrahentami oraz aspekty środowiskowe, inwestując w nie. Dzięki temu firma może zwiększyć swoją konkurencyjność, poszerzyć rynki zbytu i rozwijać się.
W wielu firmach wyznaczone są osoby, które zajmują się CSR, a w niektórych tworzone są nawet specjalne działy. Często działania na rzecz społecznej odpowiedzialności biznesu są wykorzystywane w celach marketingowych, ponieważ pozytywnie wpływają na wizerunek firmy. Co więcej, dla tych, którzy wspierają działania CSR, w polskim prawie przewidziano ulgę sponsoringową.
Czytaj więcej:
Należy jednak zauważyć, że skutki inwestycji w CSR są rozłożone w czasie i mogą być niedostrzegalne w krótkim okresie, na przykład w ciągu roku. Zarządy spółek muszą natomiast przedstawiać akcjonariuszom i wspólnikom wyniki finansowe za ostatni rok, co stawia je w trudnej sytuacji. To z kolei może prowadzić do traktowania działań CSR jedynie jako chwytu marketingowego lub podstawy do skorzystania z ulgi podatkowej, co stoi w sprzeczności z długoterminowym zarządzaniem.
Zapraszam do lektury „Tygodnika Przedsiębiorców”.