Dyrektywa Green Claims – unijna walka z greenwashingiem

Rośnie liczba produktów reklamowanych jako „zielone” lub „ekologiczne”. Dlatego Unia Europejska podjęła kroki, aby przeciwdziałać greenwashingowi, czyli praktyce, w której przedstawia się produkty lub działania jako bardziej ekologiczne, niż są w rzeczywistości.

Publikacja: 28.02.2025 05:20

Dyrektywa Green Claims – unijna walka z greenwashingiem

Foto: Adobe Stock

Propozycja dyrektywy Green Claims ma zapewnić, że deklaracje środowiskowe przedstawiane konsumentom na opakowaniach będą rzetelne i wiarygodne. Zaproponowane przepisy dotyczą wyraźnych oświadczeń środowiskowych i oznakowań ekologicznych, które firmy stosują dobrowolnie, kiedy chcą promować swoją proekologiczność i informować o wpływie swoich produktów lub działalności na środowisko. Z przeprowadzonego przez Komisję Europejską w 2020 r. badania wynika, że ponad połowa takich oświadczeń zawiera niejasne, wprowadzające w błąd lub bezpodstawne informacje. Propozycja dyrektywy ma wprowadzić obowiązek rzetelnego potwierdzania dobrowolnych deklaracji dotyczących właściwości środowiskowych produktów. Jest adresowana do wszystkich przedsiębiorców, którzy składają oświadczenia środowiskowe związane ze swoimi produktami lub stosują systemy oznakowania ekologicznego. Dotyczy również przedsiębiorstw spoza UE, które kierują swoje deklaracje do unijnych konsumentów.

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Biznes
Teresa Siudem: Zatrudnianie cudzoziemców - nowe zasady
Biznes
Zmiany w zatrudnianiu cudzoziemców – nowe przepisy już obowiązują
Biznes
Absolutorium dla władz spółki z ograniczoną odpowiedzialnością
Biznes
Czy wynagrodzenie za wcześniejsze rozwiązanie najmu można zaliczyć do kosztów?
Materiał Promocyjny
Mieszkania na wynajem. Inwestowanie w nieruchomości dla wytrawnych
Biznes
Ostatni dzwonek na złożenie sprawozdania finansowego fundacji rodzinnej