Reklama

Jak zabezpieczyć spółkę z o.o. na wypadek śmierci wspólnika?

Śmierć wspólnika w spółce z o.o. to zdarzenie, które może – bez jasno określonych w umowie warunków – doprowadzić do chaosu, konfliktów i utraty stabilności przedsiębiorstwa.

Publikacja: 03.10.2025 05:00

Jak zabezpieczyć spółkę z o.o. na wypadek śmierci wspólnika?

Jak zabezpieczyć spółkę z o.o. na wypadek śmierci wspólnika?

Foto: Adobe Stock

W Polsce spółka z ograniczoną odpowiedzialnością jest jedną z najczęściej wybieranych form prowadzenia biznesu, zarówno w przypadku dużych podmiotów, jak i mniejszych firm rodzinnych. Jej popularność wynika m.in. z ograniczonej odpowiedzialności wspólników, elastyczności w zakresie kształtowania umowy spółki oraz stosunkowo niewielkiego, wymaganego kapitału zakładowego. W przypadku firm rodzinnych, które często mają charakter wielopokoleniowy, wybór tej formy prawnej wydaje się naturalny. Problem pojawia się jednak w sytuacji śmierci jednego ze wspólników. Wówczas pojawiają się uzasadnione wątpliwości, kto dziedziczy udziały, jak funkcjonuje spółka w okresie przejściowym i jakie mechanizmy można wprowadzić, aby zapewnić stabilność przedsiębiorstwa.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: Ochrona lasów – nowe obowiązki przedsiębiorców
Biznes
Nieprzemyślane rabaty? UOKiK może je zakwestionować
Biznes
Compliance – jak dowody należytej staranności decydują o wyniku sprawy
Biznes
Rozporządzenie o wylesianiu (EUDR) – nowe obowiązki dla firm
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Biznes
Transakcje M&A – zabezpieczenie wypłaty earn-out
Materiał Promocyjny
Jak rozwiązać problem rosnącej góry ubrań
Reklama
Reklama