Reklama
Rozwiń
Reklama

Kiedy menedżer odpowie za oszustwo podatkowe

Stwierdzenie nieprawidłowości podczas kontroli skarbowej nie oznacza jeszcze, że członkowie zarządu poniosą odpowiedzialność. Zależy to m.in. od wysokości uszczuplenia oraz okoliczności związanych z podpisywaniem i składaniem dokumentów podatkowych.

Publikacja: 04.11.2025 05:50

Kiedy menedżer odpowie za oszustwo podatkowe

Kiedy menedżer odpowie za oszustwo podatkowe

Foto: Adobe Stock

W spółce pojawiła się kontrola skarbowa, na skutek której fiskus dopatrzył się nieprawidłowości, zakwestionował złożone deklaracje i obliczył na nowo podatek – wyższy niż obliczony przez podatnika. To częsty i nieprzyjemny dla każdego podatnika scenariusz.

Czy to jednak oznacza, że członkowie zarządu, którzy prowadzą sprawy spółki i reprezentują ją na zewnątrz, są automatycznie narażeni na odpowiedzialność karną skarbową? Odpowiedź brzmi: nie zawsze. Odpowiedzialność taka nie jest konsekwencją samego faktu pełnienia funkcji w zarządzie, lecz zależy od wielu czynników związanych z charakterem i skalą naruszeń podatkowych. Kluczową rolę odgrywa przede wszystkim wysokość podatku uszczuplonego w wyniku naruszeń, a także szczegółowe okoliczności związane ze składaniem dokumentów podatkowych, w tym decyzje, które legły u podstaw treści tych dokumentów.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Reklama
Biznes
Teresa Siudem: Biznesy rodzinne na długi dystans
Biznes
Inwestycje pokoleniowe – jak powiększać majątek rodzinny?
Biznes
Kiedy wierzyciel spółki jest faktycznym członkiem zarządu?
Biznes
Wynajem przedmiotu leasingu przez leasingobiorcę
Biznes
Powierzenie ChatGPT ochrony marki to proszenie się o kłopoty
Materiał Promocyjny
W kierunku zrównoważonej przyszłości – konkretne działania
Reklama
Reklama