Zamówienia publiczne: zakaz potrącania kar umownych

W okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego albo stanu epidemii wykonawcy mogą skorzystać z rozwiązań, które dają im szansę na zapewnienie płynności finansowej niezbędnej do dokończenia prowadzonych inwestycji.

Publikacja: 01.04.2021 11:33

Zamówienia publiczne: zakaz potrącania kar umownych

Foto: AdobeStock

Negatywne skutki pandemii odczuwalne są także w zamówieniach publicznych. Trwająca już ponad rok sytuacja wywołana COVID-19 skutkowała szeregiem utrudnień dla uczestników rynku zamówień publicznych i sparaliżowała wiele branż funkcjonujących na tym rynku, w tym zwłaszcza branżę budowlaną. Wskutek COVID-19 unieważniono wiele przetargów, co wpłynęło negatywnie zarówno na wykonawców, jak i zamawiających. Wykonawcy w trakcie realizacji kontraktów zmuszeni byli dostosować się do ciężkiej sytuacji spowodowanej brakiem dostępności materiałów budowlanych, opóźnieniami w dostawach wskutek ograniczeń w transporcie międzynarodowym oraz nieobecnością pracowników dotkniętych koronawirusem lub przebywających na kwarantannie. Nie wszyscy wykonawcy poradzi sobie z pandemią – na wielu budowach doszło do opóźnień, wskutek czego wykonawcy zostali obciążeni przez zamawiających karami umownymi za nienależyte lub nieterminowe wykonanie umowy.

Pozostało jeszcze 91% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Julita Karaś-Gasparska: Dostępność cyfrowa, czyli e-zakupy bez barier
Biznes
Offboarding - bezpieczeństwo danych w firmie po rozstaniu z pracownikiem
Biznes
Pracownicy ze szczególnymi uprawnieniami – obowiązki pracodawcy
Biznes
Wsparcie finansowe dla pracownika można przekazać czekiem BLIK
Biznes
Czy jednoosobowa działalność gospodarcza to dobre rozwiązanie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama