Reklama

Pułapki gwarancji bankowych - o sporach między gwarantem a beneficjentem

Na tle gwarancji bankowych dochodzi nierzadko do sporów, a ich stronami bywają nie tylko podstawowy dłużnik – zleceniodawca gwarancji oraz wierzyciel – beneficjent, ale też bank – gwarant.

Aktualizacja: 06.06.2021 15:08 Publikacja: 06.06.2021 00:01

Pułapki gwarancji bankowych - o sporach między gwarantem a beneficjentem

Foto: Adobe Stock

1. Jaka jest rola gwarancji bankowych w obrocie gospodarczym?

Gwarancje bankowe, typowo bezwarunkowe i płatne na pierwsze żądanie, udzielane są przez banki na zlecenie potencjalnego dłużnika. Gwarancja bankowa stanowi przede wszystkim zapewnienie wypłacalności dłużnika. Dodatkowo ma umożliwić natychmiastowe uzyskanie środków finansowych, bez konieczności wdawania się w ewentualny spór z dłużnikiem na tym etapie, co do merytorycznej zasadności roszczenia. Odwraca ona do góry nogami typowy proces uzyskiwania przez wierzyciela (beneficjenta gwarancji) zapłaty w sytuacji sporu. Bowiem w pierwszej kolejności wierzyciel otrzymuje zapłatę, a dopiero później, jeżeli zasadność pobrania tych środków jest kwestionowana, wykazuje on, że środki te były mu należne.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Biznes
Teresa Siudem: Kto odpowiada za compliance w spółce?
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Biznes
Kiedy umowa zlecenia to umowa o pracę?
Biznes
Zasoby w systemie compliance jako miara należytej staranności zarządu
Biznes
AI w biznesie: kto odpowiada za błędy sztucznej inteligencji?
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Biznes
Skutki nieuzyskania absolutorium przez członka zarządu
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama