Od 6 maja wchodzi w życie nowela ustawy o drogach publicznych oraz niektórych innych ustaw. Przepisy te regulują zasady funkcjonowania w Polsce Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej (EETS). A wszystko to za sprawą unijnej dyrektywy.

Czy to dogodność dla kierowców?

Krajowa Administracja Skarbowa zapewnia, że tak. I wyjaśnia, że dotychczas, aby sprawnie realizować przewozy międzynarodowe po Europie, kierowcy samochodów ciężarowych musieli posiadać kilka albo nawet kilkanaście urządzeń pokładowych do identyfikacji położenia pojazdu i uiszczania opłat za przejazd.

– Co więcej, kierowcy musieli każdorazowo przed przekroczeniem granicy kolejnego kraju demontować stare oraz montować i aktywować nowe urządzenie, co miało wpływ na bezpieczeństwo jazdy – zauważa KAS.

Czytaj więcej

Rząd wydłuży sieć dróg płatnych dla ciężarówek i autobusów
Reklama
Reklama

Zdaniem rządu dzięki nowym regulacjom zniknie konieczność montażu i demontażu w pojeździe różnych sprzętów służących do naliczania stosownej opłaty w zależności od kraju przejazdu i dostawcy usługi poboru opłat – wystarczy jedno urządzenie pokładowe.

Nowela wprowadza definicję „obszaru EETS”. Jest to „droga, sieć dróg, most, tunel lub przeprawa promowa na terytorium państwa UE, na których opłaty za przejazd pobiera się za pomocą systemu elektronicznego poboru opłat wykorzystującego co najmniej jedną z następujących technologii: pozycjonowanie satelitarne, łączność ruchomą, technologię mikrofalową 5,8 GHz oraz naliczanie opłat w oparciu o automatyczne rozpoznawanie tablic rejestracyjnych pojazdów”.

Kraje Unii Europejskiej miały czas do 19 października 2021 r., aby wdrożyć rozwiązania wynikające z dyrektywy. Polska i Bułgaria były mocno spóźnione, więc w kwietniu Komisja Europejska skierowała sprawę do Trybunału Sprawiedliwości UE.

Jak wyjaśniała wówczas Komisja, przez poślizg w tych dwóch krajach europejski system nie mógł zadziałać. Jego pełna funkcjonalność wymaga bowiem połączenia systemów elektronicznego poboru opłat drogowych państw członkowskich.

Niewdrożenie postanowień dyrektywy stanowi również przeszkodę w transgranicznym egzekwowaniu obowiązku uiszczania opłat drogowych w UE.

Podstawa prawna: ustawa z 14 kwietnia 2023 r. (DzU z 21 kwietnia 2023 r., poz. 760)