Aktualizacja: 13.12.2024 04:18 Publikacja: 18.10.2024 22:47
Foto: Bloomberg
Tak wynika z badania UCE Research i Grupy Blix, które opisuje w „Rz” Piotr Mazurkiewicz. Rosnąca presja inflacyjna sprawia, że konsumenci są coraz bardziej wrażliwi na rosnące z miesiąca na miesiąc ceny. Ograniczają więc wydatki m.in. przez częstsze korzystanie z promocji. Konsumenci stają się coraz bardziej biegli w dopasowywaniu ich do swoich potrzeb.
A najwięcej promocji oferują duże sklepy, sieci dyskontów. To efekt wojny cenowej między nimi, ale jej skutki są zgubne przede wszystkim dla mniejszych sklepów spożywczych. One nie mają tak dużych obrotów jak Lidl czy Biedronka, a więc pozycja przetargową w rozmowach z dostawcami jest dużo słabsza.
Najnowsze dane Krajowego Rejestru Długów wskazują, że zadłużenie branży przemysłowej wynosi już 1,19 mld zł, a jednocześnie 370 mln zł to pieniądze zamrożone w niezapłaconych przez ich kontrahentów fakturach.
Firmy rodzinne są bardziej stabilne, mają wyższą stopę zwrotu i są postrzegane jako odporne na kryzysy i zawirowania rynku. Lepiej radzą sobie także na giełdzie.
Ceny detaliczne najtańszego z paliw odczuwalnie rosną – twierdzą analitycy z e-petrol.pl. W ubiegłym tygodniu poszły w górę skokowo: aż o 8 groszy w ujęciu tydzień do tygodnia. A to nie była ostatnia podwyżka.
Planowane podwyżki akcyzy na alkohol budzą coraz większe obawy wśród ekspertów i konsumentów. Choć rząd uzasadnia je dbałością o zdrowie i koniecznością zmniejszenia spożycia alkoholu, w rzeczywistości dąży do zwiększenia dochodów budżetowych. Wzrost cen legalnych napojów prowadzi z jednej strony do rozkwitu szarej strefy alkoholi, z drugiej zaś zaburza konkurencyjność krajowego rynku względem sąsiadujących z Polską krajów UE, gdzie już obecnie, dzięki niższym podatkom, ceny piwa oraz innych alkoholi są niższe niż w Polsce. Wbrew rozpowszechnianym opiniom, konsumpcja alkoholu w Polsce spada, osiągając w 2023 roku najniższy poziom od 17 lat. Dzieje się tak, przede wszystkim, w wyniku kurczenia się rynku piwa, którego spożycie na jednego mieszkańca spadło od 2018 roku o ponad 13%. Patrząc na długoterminowe trendy w konsumpcji – spadający rynek piwa i umacniający się rynek mocnych alkoholi - rodzą się pytania o sensowność podejmowanych działań.
Bank wspiera rozwój pasji, dlatego miał już w swojej ofercie konto gamingowe, atrakcyjne wizerunki kart płatniczych oraz skórek w aplikacji nawiązujących do gier. Teraz, chcąc dotrzeć do młodych, stworzył w ramach trybu kreatywnego swoją mapę symulacyjną w Fortnite, łącząc innowacyjną rozgrywkę z edukacją finansową i udostępniając graczom możliwość stworzenia w wirtualnym świecie własnego banku.
Notowania gazu ziemnego na europejskich giełdach osiągnęły najwyższe poziomy od roku i są już dwukrotnie wyższe, niż były wiosną. Co jest przyczyną rosnących cen błękitnego paliwa?
Koszt przygotowania tradycyjnych pierogów z kapustą i grzybami wraz z barszczem przed świętami jest w Polsce o 13 proc. wyższy niż rok temu. Tylko Brytyjczycy i Australijczycy notują większy wzrost ceny. Najdroższy obiad zjedzą natomiast Hiszpanie.
Chińscy dostawcy informują, że lada dzień Rosja poluzuje ograniczenia w kolejowym tranzycie z Chin do Europy.
W listopadzie ceny wzrosły o średnio 5,5 proc., ale wiele produktów kupowanych często właśnie na święta zdrożało aż w dwucyfrowym tempie. To nie tylko masło, ale także warzywa, owoce, kawa czy czekolada.
Sprzedawcy to tradycyjnie najbardziej zadłużona branża w Polsce, a obecnie są już pod kreską na ponad 2,4 mld zł. Koniunktura im zdecydowanie nie sprzyja, na dotychczasowe problemy i wzrost kosztów nakłada się wojna cenowa dyskontów i konkurencja e-handlu.
Wizz Air może otrzymać karę w wysokości do 10 proc. własnych obrotów - i to niejednokrotnie. UOKiK kwestionuje bowiem praktyki linii lotniczych, związane z uszkodzeniami bagażu i zgłaszaniem reklamacji.
W rok spadła liczba osób zaniepokojonych zmianami klimatu i to aż o 7 pkt proc. Spośród ankietowanych w kilkunastu krajach właśnie u nas spadek jest najwyraźniejszy, choć w ujęciu globalnym także go widać.
Jeśli sprzedawca w sklepie stacjonarnym wyda towar przed zaakceptowaniem płatności, to ma małe szanse na odzyskanie swoich pieniędzy. Wszystko będzie zależeć tylko i wyłącznie od dobrej woli i uczciwości klienta.
Popularna platformy edukacyjna Tutlo ma problem - klienci poskarżyli się na nią do UOKiK. Jeśli zarzuty się potwierdzą, będzie musiała zapłacić nawet 10 proc. rocznego obrotu za naruszenie praw konsumentów.
Masz aktywną subskrypcję?
Zaloguj się lub wypróbuj za darmo
wydanie testowe.
nie masz konta w serwisie? Dołącz do nas