W oryginale stwierdzenie współzałożyciela Microsoftu brzmiało: “Banking is necessary, but banks are not”. Czy to już rzeczywistość? O przyszłości sektora finansowego i o tym czego oczekują od banków klienci, w tym przedsiębiorcy, rozmawiali w miniony czwartek eksperci podczas międzynarodowego wydarzenia w Wiedniu pn. „Huawei Intelligent Finance Summit” (chińska firma była głównym współorganizatorem szczytu, wraz z amerykańskim pismem CIO, a dokładnie z jego niemiecką edycją).
- W sektorze bankowym i branży finansowej wiele się dzieje. Biznes jak zawsze potrzebuje stabilizacji, a tymczasem w strefie euro i w innych krajach unijnych rozkręca się inflacja. Mamy do czynienia z kolejnymi lockdownami spowodowanymi pandemią koronawirusa, ale nie są to problemy, których nie da się rozwiązać – mówiła Barbara Kolm, wiceprezes Banku Centralnego Austrii, gość specjalny konferencji. Jej zdaniem decydenci polityczni powinni jednak wyznawać zasadę, że polityka monetarna to jedna strona rzeczywistości a polityka fiskalna to druga strona medalu i nie powinno się tych polityk mieszać.
Czego oczekują klienci banków?
- Oczekiwania klientów są takie, że banki dostarczą im jeszcze bardziej spersonalizowane usługi. I zrobią to szybciej i taniej niż dotychczas. Zmiany technologiczne, internet rzeczy, wszystko to dotyczy także sektora bankowego i ubezpieczeń. W procesie zmian trzeba też uwzględniać indywidualne ryzyko inwestorów. Komisja Europejska się tym zajmuje przygotowując tzw. white papers – mówiła Barbara Kolm. Przypomniała też, że UE realizuje swą strategię cyfrową w horyzoncie roku 2030, która w okresie pandemii nabrała jeszcze większego znaczenia. – W jej realizację zaangażowanych jest wiele firm, w tym także Huawei, który angażuje się m.in. w budowę sieci 5G – stwierdziła Kolm. Wspomniała też, że wielkie firmy technologiczne coraz mocniej forsują użycie sztucznej inteligencji, także w sektorze finansowo-bankowym. Wreszcie zadała pytanie czy obecne waluty narodowe mogą zostać wyparte przez waluty cyfrowe.
Barbara Kolm, wiceprezes Banku Centralnego Austrii przemawiająca podczas Huawei Intelligent Finance Summit, 14 X 2021 r., Wiedeń
Michael Philpotts, Payments & Fintech Director, Huawei
Treasury przypomniał, że w Chinach już trwa pilotaż cyfrowego yuana, w którym uczestniczy
10 mln osób w wybranych miastach Państwa Środka, a oznacza to użycie niemal 21 mln osobistych
elektronicznych portfeli i 3,5 mln portfeli publicznych i firmowych. To także 70,75 milionów transakcji o wartości 34,5 mld yuanów (stan na czerwiec 2021 r.)
Czytaj więcej:
Philpotts podkreślił, że nie trzeba mieć bankowej licencji, aby bankować. "Banking is necessary, but banks are not” - przypomniał słowa Billa Gates`a, współzałożyciela Microsoftu wypowiedziane, co ciekawe, bardzo dawno, bo w 1994 roku. - Duże firmy technologiczne postrzegają usługi finansowe jako szansę na podniesienie wartości ich ekosystemu dla ich klientów, a tym samym utrzymanie ich w ekosystemie.
- Banki potrzebują szybkiej transformacji przenosząc się do cyfrowej przestrzeni – mówił z kolei Łukasz Januszewski, board member markets/IB w Raiffeisen Bank International AG.
W stronę usług mobilnych
- Usługi bankowe przesuwają się zdecydowanie w stronę usług mobilnych. Co się dzieje, gdy płacąc za taksówkę okazuje się, że nie mam pieniędzy? Pierwsze co robię to wchodzę na moje konto i sprawdzam saldo. Bankowcy muszą więc stosować aplikacje mobilne. Usługi bankowe łączą się ze względu na płatności niemal ze wszystkimi innymi usługami i całym, przeżywającym wielki boom e-commerce. Muszą być więc mobilne i uniwersalne – wskazywał Ronald W. Raffensperger, chief digital transformation officer of FSI w Huawei. W jego ocenie banki muszą być centrum ekosystemu finansowego i łączyć wszystkie jego cechy i funkcjonalności. - Są po części platformami społecznymi i platformami płatności. Z kolei dla klienta to aplikacja mobilna jest najważniejsza. Ona jest jego centrum sterowania i codziennym doświadczeniem. Zaś kluczem do innowacji są dane. Mamy wielki strumień danych i trzeba je sensownie, a jednocześnie bezpiecznie wykorzystać – podkreślał Raffensperger.