Reklama
Rozwiń
Reklama

Powrót matki do pracy nie musi oznaczać rezygnacji z macierzyńskiego

Podjęcie przez matkę pracy zarobkowej przed upływem 14 tygodni urlopu macierzyńskiego i w czasie podstawowego urlopu macierzyńskiego, a tym bardziej w okresie kolejnych urlopów (art. 29 ust. 7 ustawy zasiłkowej) nie jest równoznaczne z rezygnacją z pozostałej części urlopu macierzyńskiego. Rezygnacja jest zdarzeniem prawnym, wynikającym z woli i działania matki, ściśle określonym i uwarunkowanym. Spełnia się tylko przy zaistnieniu przesłanek opisanych w przepisie. Znaczenie ma przede wszystkim wola samej ubezpieczonej o rezygnacji ze szczególnego urlopu.

Publikacja: 12.05.2021 16:15

Powrót matki do pracy nie musi oznaczać rezygnacji z macierzyńskiego

Foto: AdobeStock

Tak orzekł Sąd Najwyższy w wyroku z 21 października 2021 r. (I UK 120/19).

Sprawa dotyczyła ubezpieczonej, która przez kilka lat pracowała w firmie swojego ojca. Trzy miesiące po urodzeniu wróciła do pracy w obniżonym wymiarze czasu pracy na 1/4 etatu. Nie złożyła jednak oświadczenia o rezygnacji z urlopu macierzyńskiego. Jej małżonek przez cały ten czas kontynuował własne zatrudnienie i nie przejął opieki nad dzieckiem.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Odpowiada pracownik i pracodawca, nie AI
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Kadry i Płace
Ostatni dzwonek, by skorzystać z wakacji składkowych
Kadry i Płace
AI w rękach pracowników – szansa czy ryzyko dla pracodawców?
Kadry i Płace
UOKiK nakłada sankcje za zmowy pracodawców
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Kadry i Płace
Cybermobbing – nowe wyzwanie dla pracodawców
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama