Prawo do bycia offline w dobie pracy zdalnej

Pracownika wykonującego obowiązki z domu nie wolno zobowiązać do pozostawania w dyspozycji pracodawcy przez cały dzień. Jego prawo do bycia offline wynika poniekąd z kodeksowych norm czasu pracy i prawa do odpoczynku.

Aktualizacja: 18.04.2021 10:38 Publikacja: 17.04.2021 00:01

Praca zdalna

Praca zdalna

Foto: AdobeStock

Epidemia koronawirusa sprawiła, że firmy zostały z dnia na dzień zmuszone do przejścia w zdalny tryb funkcjonowania. Pociągnęło to za sobą wyzwania dla pracodawców i pracowników. Okazało się, że pracownicy są pod telefonem i pocztą elektroniczną poza standardowymi godzinami pracy.

Komisja Zatrudnienia i Spraw Społecznych Parlamentu Europejskiego zwróciła się do Komisji Europejskiej o rozważenie wprowadzenia dyrektywy regulującej prawo pracownika do bycia offline. Postulat ten, jak tłumaczą członkowie Komisji, wynika z tego, że pracownikom wykonującym zadania zdalnie trudno wyłączyć się od obowiązków służbowych w ustalonym czasie wolnym. Czują oni, że powinni monitorować przychodzące e-maile i odpowiadać na nie w możliwie jak najszybszym czasie. Zdarza się również, że pracodawcy kontaktują się z zatrudnionymi i oczekują realizacji zadań nawet w czasie, gdy ci korzystają z urlopu wypoczynkowego.

Pozostało jeszcze 86% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Wolność czy ukryte nadgodziny?
Kadry i Płace
Czy zadaniowy czas pracy wyklucza wynagrodzenie za nadgodziny
Kadry i Płace
Czterodniowy tydzień pracy? Mniej pracy, ta sama płaca
Kadry i Płace
Czas pracy na umowie zlecenia – elastyczność czy ryzyko
Kadry i Płace
Jak rozliczyć się ze świadczeń po zmarłym pracowniku