Reklama

AI w rękach pracowników – szansa czy ryzyko dla pracodawców?

Jeśli pracownik, korzystając z narzędzia generatywnego, ujawni dane klienta lub błędnie opracuje dokument, który trafi do kontrahenta, odpowiedzialność cywilna obciąża w pierwszej kolejności firmę. AI niesie za sobą szanse ale też ryzyko dla pracodawców.

Publikacja: 30.10.2025 05:10

AI w rękach pracowników – szansa czy ryzyko dla pracodawców?

AI w rękach pracowników – szansa czy ryzyko dla pracodawców?

Foto: Adobe Stock

Sztuczna inteligencja nie jest już technologiczną ciekawostką – stała się narzędziem codziennej pracy, z którego korzystają nie tylko menedżerowie, lecz także szeregowi pracownicy. Coraz częściej to nie organizacje, ale ich pracownicy wprowadzają AI do firmowej rzeczywistości – po cichu, samodzielnie, często bez wiedzy przełożonych. Według dostępnych badań, ponad połowa zatrudnionych w sektorze usług i nowych technologii przyznaje, że wykorzystuje narzędzia generatywne w pracy bez oficjalnego pozwolenia pracodawcy. Zjawisko to, określane mianem „shadow AI”, stało się nową formą cyfrowego ryzyka organizacyjnego – łączącą w sobie spontaniczną innowacyjność z potencjalnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa danych, reputacji firmy i zgodności z przepisami prawa.

Pozostało jeszcze 92% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Odpowiada pracownik i pracodawca, nie AI
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Kadry i Płace
Ostatni dzwonek, by skorzystać z wakacji składkowych
Kadry i Płace
UOKiK nakłada sankcje za zmowy pracodawców
Kadry i Płace
Cybermobbing – nowe wyzwanie dla pracodawców
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Zadaniowy czas pracy – wolność czy pułapka
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama