SN: Utrata zaufania to nie wytrych do zakończenia współpracy

Utrata zaufania może wynikać z zawinionego, jak i niezawinionego naruszenia obowiązków istotnych z punktu widzenia stanowiska pracy, na którym zatrudniony jest pracownik. Może także wynikać z każdego zachowania obiektywnie nieprawidłowego, budzącego wątpliwości co do jego rzetelności. Nie każdy przypadek utraty zaufania do pracownika może być uznany za uzasadniający wypowiedzenie mu umowy o pracę. Utrata zaufania do pracownika uzasadnia wypowiedzenie umowy o pracę, jeżeli w konkretnych okolicznościach nie można wymagać od pracodawcy, by nadal darzył pracownika zaufaniem.

Publikacja: 04.05.2023 02:00

SN: Utrata zaufania to nie wytrych do zakończenia współpracy

Foto: Adobe Stock

Tak orzekł Sąd Najwyższy wyrokiem z 10 stycznia 2023 r. (III PSKP 83/21).

W analizowanej sprawie powódka wnosiła o przywrócenie do pracy na poprzednich warunkach i zasądzenie wynagrodzenia za czas pozostawania bez pracy. Powódka zajmowała stanowisko kierownicze, a pracodawca wypowiedział jej umowę o pracę. Jako przyczynę wskazał utratę zaufania wynikającą ze ściśle określonych działań na szkodę pracodawcy, objawiających się w przekroczeniu lub niedopełnieniu obowiązków służbowych. Sąd I instancji oddalił powództwo, stwierdzając, że wskazana przyczyna nie uzasadniała wypowiedzenia umowy z powódką. Z kolei sąd odwoławczy stwierdził, że w sprawie utrata zaufania pracodawcy nie nastąpiła w oparciu o obiektywne przesłanki.

Pozostało 90% artykułu

BLACK WEEKS

Aż dwa lata dostępu do PRO.RP.PL za 899 zł
Zyskaj dostęp do raportów, analiz i komentarzy niezbędnych w codziennej pracy każdego PROfesjonalisty.
Kadry i Płace
Joanna Kalinowska: Koklusz, odra i covid milsze od szczepionki?
Kadry i Płace
Akta pracownicze. Czy i jak przejść z wersji papierowej na elektroniczną?
Kadry i Płace
PFRON. Od kiedy wyższe dopłaty do pensji niepełnosprawnych?
Kadry i Płace
Czy szef może zmusić pracownika do zaszczepienia się?
Materiał Promocyjny
Klimat a portfele: Czy koszty transformacji zniechęcą Europejczyków?
Kadry i Płace
Sygnaliści. Co musi zawierać informacja zwrotna?