Reklama

Dobra osobiste pracowników objęte są ochroną

Aby firma legalnie korzystała z wizerunku pracownika, kontrolowała jego pocztę elektroniczną czy sposób wykorzystywania służbowego auta, musi się trzymać przepisów i procedur. Wskazówki dot. ochrony dóbr osobistych daje też orzecznictwo.

Publikacja: 15.02.2024 02:00

Dobra osobiste pracowników objęte są ochroną

Foto: Adobe Stock

W niedawnym artykule (zob. „Pracownik zapłaci za szkalowanie szefa w sieci”; „Rz” z 1 lutego 2024 r.) pisałam o dobrach osobistych pracodawców i o tym, jak implementacja dyrektyw unijnych może wpłynąć na ich ochronę w praktyce. Zmiany przepisów, ale i te natury technologicznej, nie pozostają bez wpływu także na dobra osobiste pracowników. Katalog dóbr osobistych, oprócz tego, że ma charakter otwarty, jest również dynamiczny – na co zwracał uwagę w swoich orzeczeniach Sąd Najwyższy (np. w uchwale z 6 lipca 1993 r., I PZP 28/93; wyroku z 4 lutego 2021 r., II PSKP 7/21). W świetle różnych zmian, z którymi mamy do czynienia, zmienić się może postrzeganie niektórych dóbr osobistych pracowników, a co za tym idzie – mogą pojawić się nowe ryzyka dla pracodawców związane z potencjalnymi roszczeniami w ramach ich ochrony.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Odpowiada pracownik i pracodawca, nie AI
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Kadry i Płace
Ostatni dzwonek, by skorzystać z wakacji składkowych
Kadry i Płace
AI w rękach pracowników – szansa czy ryzyko dla pracodawców?
Kadry i Płace
UOKiK nakłada sankcje za zmowy pracodawców
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Kadry i Płace
Cybermobbing – nowe wyzwanie dla pracodawców
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama