Każdy nowo zatrudniony pracownik, który jest już uczestnikiem Pracowniczych Planów Kapitałowych, składa pracodawcy (a jeśli jest zatrudniony w kilku miejscach – wybranemu pracodawcy) oświadczenie o zawartych w jego imieniu umowach o prowadzenie PPK, czyli o posiadanych przez niego rachunkach PPK. Powinien to zrobić w terminie siedmiu dni od dnia zawarcia w jego imieniu i na jego rzecz umowy o prowadzenie PPK. Pracodawca, który otrzyma takie oświadczenie od nowego pracownika, ma obowiązek podjąć określone działania. Ich efektem powinien być transfer oszczędności PPK zgromadzonych przez pracownika na jego nowy rachunek PPK, prowadzony przez instytucję finansową, z którą umowę o zarządzanie PPK zawarł nowy pracodawca. Jeśli jednak uczestnik PPK nie złoży takiego oświadczenia, pracodawca nie podejmuje żadnych działań związanych z transferem oszczędności zgromadzonych przez pracownika w PPK. Do transferu środków zgromadzonych na rachunku/rachunkach PPK nie dojdzie również, gdy pracownik poinformuje pracodawcę, że nie zgadza się na taki transfer. Poniżej odpowiadamy na pytania dotyczące tych zagadnień.