Reklama
Rozwiń
Reklama

Rozstania za porozumieniem stron nie są łatwe. Jak uniknąć szantażu i sądu?

Choć wydaje się, że strony umowy są zgodne co do rozwiązania stosunku pracy, zdarza się, że spotykają się w sądzie. Jak sformułować porozumienie, aby nie doszło do nieporozumień?

Publikacja: 17.07.2025 05:00

Rozstania za porozumieniem nie zawsze są łatwe

Rozstania za porozumieniem nie zawsze są łatwe

Foto: Adobe Stock

Umowa o pracę, nawet jeśli zawarta jest na czas nieokreślony, zawsze kiedyś się kończy. Typową formą (zwyczajną) jej zakończenia, określoną w kodeksie pracy, jest wypowiedzenie umowy. Przepisy o rozwiązaniu umów w tym trybie mają charakter gwarancyjny i sformalizowany, wykluczając rozstanie się z dnia na dzień lub w sposób niezrozumiały dla pracownika. Czasami takie szybsze rozstanie się jest jednak pożądane przez szefa i etatowca. Wówczas wykorzystuje się alternatywny sposób rozwiązania umowy, jakim jest porozumienie o rozwiązaniu stosunku pracy. Porozumienie to jest umową pracodawcy i pracownika, w której decydują się rozwiązać łączący ich stosunek pracy. Mimo że, jak sama nazwa wskazuje, jego zawarcie wymaga woli obydwu stron, to i tu mogą zaistnieć spory, które znajdują swój finał w sądzie.

Pozostało jeszcze 93% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Odpowiada pracownik i pracodawca, nie AI
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Kadry i Płace
Ostatni dzwonek, by skorzystać z wakacji składkowych
Kadry i Płace
AI w rękach pracowników – szansa czy ryzyko dla pracodawców?
Kadry i Płace
UOKiK nakłada sankcje za zmowy pracodawców
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Kadry i Płace
Cybermobbing – nowe wyzwanie dla pracodawców
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama