Reklama

Wiadomości wysyłane po godzinach pracy mogą skutkować rozwiązaniem umowy

Zachowanie pracownika poza pracą, w tym treść wysyłanych przez niego wiadomości, może mieć konsekwencje zawodowe. Pracodawca ma prawo interweniować i rozwiązać z nim umowę o pracę, gdy uzyska informacje, że narusza on podstawowe obowiązki pracownicze – nawet jeżeli ma to miejsce w czasie wolnym.

Publikacja: 11.09.2025 05:20

Wiadomości wysyłane po godzinach pracy mogą skutkować rozwiązaniem umowy

Wiadomości wysyłane po godzinach pracy mogą skutkować rozwiązaniem umowy

Foto: Adobe Stock

Z tego artykułu się dowiesz:

  • Jakie mogą być konsekwencje niewłaściwego zachowania pracownika poza godzinami pracy?
  • W jaki sposób pracodawca może monitorować pocztę służbową i inne formy komunikacji pracowników?
  • Dlaczego wiadomości wysyłane po godzinach pracy mogą prowadzić do odpowiedzialności pracowniczej?
  • Co może być podstawą do nałożenia kary porządkowej lub rozwiązania umowy?
  • Kiedy konfliktowość pracownika może uzasadniać jego zwolnienie z pracy?
Pozostało jeszcze 91% artykułu

Sądy zgodnie stoją na stanowisku, że obowiązek przestrzegania tzw. zasad współżycia społecznego wobec pracodawcy i współpracowników, czyli po prostu obowiązek przyzwoitego zachowania, obejmuje również sytuacje poza miejscem i czasem pracy. Jeżeli bowiem naganne zachowanie rzutuje na stosunki w zespole lub między pracownikami i pracodawcą, firma może wypowiedzieć umowę o pracę (por. wyrok Sądu Najwyższego z 23 października 2019 r., sygn. akt II PK 69/18). W takim przypadku nie mają znaczenia intencje pracownika, a skutek, jaki wywołało jego zachowanie.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Odpowiada pracownik i pracodawca, nie AI
Materiał Promocyjny
UltraGrip Performance 3 wyznacza nowy standard w swojej klasie
Kadry i Płace
Ostatni dzwonek, by skorzystać z wakacji składkowych
Kadry i Płace
AI w rękach pracowników – szansa czy ryzyko dla pracodawców?
Kadry i Płace
UOKiK nakłada sankcje za zmowy pracodawców
Materiał Promocyjny
Raport o polskim rynku dostaw poza domem
Kadry i Płace
Cybermobbing – nowe wyzwanie dla pracodawców
Materiał Promocyjny
Manager w erze AI – strategia, narzędzia, kompetencje AI
Reklama
Reklama
Reklama