Reklama
Rozwiń
Reklama

Co porównywać, by luka płacowa nie była pozorna?

Choć pojęcie „wynagrodzenia” zawarte w unijnej dyrektywie jest szerokie, nie wszystkie świadczenia, z których pracownicy korzystają, powinny być do niego zaliczane.

Publikacja: 06.11.2025 05:10

Co porównywać, by luka płacowa nie była pozorna?

Co porównywać, by luka płacowa nie była pozorna?

Foto: Adobe Stock

Zasada równego wynagradzania dla pracowników płci męskiej i żeńskiej za taką samą pracę lub pracę takiej samej wartości jest jedną z podstawowych zasad prawa Unii Europejskiej, wyrażoną art. 157 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej. W celu jej egzekwowania przyjęto dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/970 z 10 maja 2023 r. w sprawie wzmocnienia stosowania zasady równości wynagrodzeń dla mężczyzn i kobiet za taką samą pracę lub pracę o takiej samej wartości za pośrednictwem mechanizmów przejrzystości wynagrodzeń oraz mechanizmów egzekwowania (Dz. U. UE. L. z 2023 r. Nr 132, str. 21). Dyrektywa ta wprowadza obowiązki w zakresie transparentności płac oraz precyzuje, jak należy rozumieć pojęcie wynagrodzenia. Polska musi ją implementować do 7 czerwca przyszłego roku.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL i The New York Times w pakiecie!

Podwójna siła dziennikarstwa w jednej ofercie.

Kup roczny dostęp do PRO.RP.PL i ciesz się pełnym dostępem do The New York Times na 12 miesięcy.

W pakiecie zyskujesz nieograniczony dostęp do The New York Times, w tym News, Games, Cooking, Audio, Wirecutter i The Athletic.

Kadry i Płace
Katarzyna Wójcik: Czy pokolenie Z wymusi zmiany w kodeksie pracy?
Materiał Promocyjny
Aneta Grzegorzewska, Gedeon Richter: Leki generyczne też mogą być innowacyjne
Kadry i Płace
Lawina korekt w ZUS i urzędach skarbowych
Kadry i Płace
Prowokowanie pracownika nie zawsze popłaca
Kadry i Płace
ZUS: Liczy się miejsce świadczenia usług
Materiał Promocyjny
Osiedle Zdrój – zielona inwestycja w sercu Milanówka i… Polski
Kadry i Płace
O czym pracodawca nie musi mówić związkom zawodowym?
Reklama
Reklama
Reklama