Reklama
Rozwiń

Ogłoszenie upadłości a prawo pracy: przywileje, wyjątki i sporne interpretacje

Ogłoszenie upadłości pracodawcy często oznacza falę zwolnień, ograniczenie konsultacji związkowych i zniesienie szeregu przywilejów dla pracowników.

Publikacja: 02.01.2025 14:42

Ogłoszenie upadłości a prawo pracy: przywileje, wyjątki i sporne interpretacje

Foto: Adobe Stock

Zarówno przepisy kodeksu pracy (dalej: „k.p.”), jak i ustaw szczególnych zawierają regulacje, które ułatwiają rozwiązywanie stosunków pracy w sytuacji, gdy pracodawca kończy działalność gospodarczą. W niniejszym artykule przedstawiono kluczowe zagadnienia dotyczące wypowiadania umów o pracę w przypadku ogłoszenia upadłości pracodawcy.

Na wstępie warto podkreślić, że zgodnie z art. 160 ust. 1 ustawy z 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe oraz ugruntowanym orzecznictwem Sądu Najwyższego to syndyk masy upadłości, na podstawie art. 31 § 1 k.p., uzyskuje uprawnienie do dokonywania czynności w sprawach pracowniczych. Po ogłoszeniu upadłości syndyk składa zatem pracownikom oświadczenia o wypowiedzeniu umowy o pracę lub o rozwiązaniu stosunku pracy w innym trybie.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Nawigator prawny Poradnik
Deregulacja na rynku kapitałowym. Mniej barier, lepsze prawo?
Nawigator prawny Poradnik
Fundacje rodzinne zyskały popularność, ale straciły impet. Rejestracja trwa miesiącami
Nawigator prawny Poradnik
Odpowiedzialność za nieautoryzowane płatności. Nowa rola dowodowa instytucji finansowych
Nawigator prawny Poradnik
Odpowiedzialność zarządu za VAT. Formalna funkcja wystarczy, by zapłacić dług
Nawigator prawny Poradnik
Nieruchomości niezamieszkałe i selektywne zbieranie odpadów