Ogłoszenie upadłości a prawo pracy: przywileje, wyjątki i sporne interpretacje

Ogłoszenie upadłości pracodawcy często oznacza falę zwolnień, ograniczenie konsultacji związkowych i zniesienie szeregu przywilejów dla pracowników.

Publikacja: 02.01.2025 14:42

Ogłoszenie upadłości a prawo pracy: przywileje, wyjątki i sporne interpretacje

Foto: Adobe Stock

Zarówno przepisy kodeksu pracy (dalej: „k.p.”), jak i ustaw szczególnych zawierają regulacje, które ułatwiają rozwiązywanie stosunków pracy w sytuacji, gdy pracodawca kończy działalność gospodarczą. W niniejszym artykule przedstawiono kluczowe zagadnienia dotyczące wypowiadania umów o pracę w przypadku ogłoszenia upadłości pracodawcy.

Na wstępie warto podkreślić, że zgodnie z art. 160 ust. 1 ustawy z 28 lutego 2003 r. – Prawo upadłościowe oraz ugruntowanym orzecznictwem Sądu Najwyższego to syndyk masy upadłości, na podstawie art. 31 § 1 k.p., uzyskuje uprawnienie do dokonywania czynności w sprawach pracowniczych. Po ogłoszeniu upadłości syndyk składa zatem pracownikom oświadczenia o wypowiedzeniu umowy o pracę lub o rozwiązaniu stosunku pracy w innym trybie.

Pozostało jeszcze 89% artykułu

PRO.RP.PL tylko za 39 zł!

Przygotuj się na najważniejsze zmiany prawne w 2025 r.
Wszystko o składce zdrowotnej, wprowadzeniu kasowego PIT i procedury SME. Raporty biznesowe, analizy ekonomiczne, webinary oraz użyteczne kalendarium.
Nawigator prawny Poradnik
Estoński CIT: czy pożyczka dla podmiotu powiązanego to pewny ukryty zysk?
Nawigator prawny Poradnik
Fundacja rodzinna pod lupą fiskusa - kiedy optymalizacja staje się obejściem prawa
Nawigator prawny Poradnik
Granice odpowiedzialności zarządów w inwestycjach strategicznych
Nawigator prawny Poradnik
Sąd Najwyższy ułatwia drogę osobom dokonującym tranzycji płciowej
Nawigator prawny Poradnik
Warunki korzystania z AI w firmie