[srodtytul]JAK OBLICZYĆ CZĘŚĆ MINIMALNEJ PŁACY[/srodtytul]

[b]Firma wypłaca wynagrodzenia do 10 dnia następnego miesiąca. Jedna z osób zatrudnionych na pełnym etacie nie przychodziła do pracy z powodu powodzi od 14 do 31 maja 2010 r., czyli przez 12 dni roboczych.

Zarabia 3140 zł miesięcznie podstawowej płacy oraz zmienne premie w wysokości od 10 do 40 proc. tej ostatniej. Jest ona objęta równoważnym systemem czasu pracy, a w trakcie tej absencji powinna według harmonogramu przepracować 102 godziny, z czego po 8 godzin w dwa ostatnie dni powodziowej absencji w pracy, czyli 28 i 31 maja.

Uznaliśmy tę nieobecność w pracy za usprawiedliwioną, ale niepłatną i za maj 2010 r. uiściliśmy pracownicy na początku czerwca br. wynagrodzenie odpowiednio zmniejszone z tego tytułu, tzw. częściowe.

Czy prawidłowo?[/b]

W momencie wypłaty pensji za maj 2010 r., czyli na początku czerwca br., firma postąpiła prawidłowo. Według obowiązującego wówczas prawa niestawiennictwo w pracy w wyniku tegorocznych powodzi kwalifikowaliśmy do usprawiedliwionych nieobecności w pracy, choć nieodpłatnych (§ 1 i 16 rozporządzenia o usprawiedliwianiu nieobecności w pracy - wszystkie akty prawne).

Jednak od 9 lipca 2010 r. obowiązuje ustawa powodziowa, która takim absencjom nadała odpłatny charakter z mocą wsteczną. Nakazała ona wypłacić pracownikom, którzy nie byli w stanie przybyć do pracy w związku z powodzią, odpowiednią część kwoty minimalnego wynagrodzenia za pracę, najwyżej za dziesięć dni roboczych takiej absencji.

Dlatego firma z pytania musi wypłacić pracownicy powodziowe wynagrodzenie za pierwsze dziesięć dni nieobecności w pracy w wysokości stosownej do kwoty minimalnej pensji. Za 11 i 12 dzień tej absencji nie musi natomiast płacić.

Ustawa powodziowa nie podpowiada, jak ustalić taką powodziową płacę. Moim zdaniem najlepiej jest zastosować metodę wyrównania poborów do poziomu minimalnego wynagrodzenia. Polega ona na tym, że

- kwotę minimalnej płacy przypisanej do wymiaru czasu pracy, według którego jest zatrudniona pracownica, dzielimy przez liczbę godzin pracy, jakie powinna ona przepracować w danym miesiącu, czyli w maju 1317 zł : 152 godziny = 8,66 zł

- wynik mnożymy przez liczbę godzin, jakie powinna przepracować podczas płatnej powodziowej absencji (102 godziny – 16 godzin = 86 godzin); 8,66 zł x 86 godzin = 744,76 zł

Za pierwsze dziesięć dni powodziowej przerwy w pracy pracodawca powinien uiścić 744,76 zł, a za 11 i 12 dzień absencji nie musi nic płacić. Pieniądze te należało wypłacić niezwłocznie po wejściu w życie ustawy powodziowej (co nastąpiło 9 lipca 2010 r.), a najpóźniej w najbliższym terminie wypłat przypadającym po tej dacie, czyli do 10 sierpnia 2010 r.

[srodtytul]ILE PRZYSŁUGUJE ZA PRZEPRACOWANE DNI[/srodtytul]

[b]A jak obliczyć w takim razie wynagrodzenie przysługujące tej podwładnej za przepracowane dni w maju 2010 r.?[/b]

Jeśli chodzi o wyodrębnienie odpowiedniej kwoty zasadniczego wynagrodzenia określonego w stałej stawce miesięcznej za przepracowaną część miesiąca, to stosujemy § 12 rozporządzenia o obliczaniu wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy. Rachunki wyglądają tak:

- zasadniczą pensję (3140 zł) dzielimy przez liczbę godzin nominalnie przypadających do przepracowania w maju br. 3140 zł : 152 godziny = 20,66 zł

- uzyskaną godzinową stawkę mnożymy przez tyle godzin, ile nie było jej w pracy z powodu powodziowej absencji (102 godziny); 20,66 zł x 102 godziny = 2107,32 zł

- wynik odejmujemy od stałej kwoty miesięcznej 3140 zł – 2107,32 zł = 1032,68 zł

Zmiennej premii miesięcznej nie rozliczamy w ten sposób. Pracownik powinien ją dostać w wysokości wskazanej przez pracodawcę (oczywiście w granicach od 10 do 40 proc. zasadniczej płacy). Szef obniży premię zapewne z tytułu powodziowej nieobecności w pracy.

Zakładając, że przyzna premię na poziomie 20 proc. podstawy, to zatrudnionemu należało za dni przepracowane w maju 2010 r. wypłacić:

- 1032,68 zł brutto zasadniczej pensji w formie wynagrodzenia częściowego,

- 206,54 zł brutto miesięcznej premii (1032,68 zł x 20 proc.).

Należności te powinien był otrzymać najpóźniej do 10 czerwca 2010 r., czyli do ostatecznej daty regulacji wynagrodzeń za maj br.

Łącznie za maj 2010 r., dodając 744,76 zł brutto odpowiedniej części kwoty minimalnego wynagrodzenia, należało mu się 1983,98 zł.

[srodtytul]CZY ROBIĆ KOREKTY DOKUMENTÓW UBEZPIECZENIOWYCH[/srodtytul]

[b]- Zakład tak właśnie zrobił: wypłacił 10 czerwca 2010 r. zatrudnionemu wynagrodzenie częściowe i premię za przepracowane dni w poprzednim miesiącu (od 4 do 13 maja 2010 r.), a więc w sumie 1239,22 zł brutto.

Taką też kwotę wpisał jako podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne za pracownika w imiennym raporcie ZUS RCA, jaki przekazał ZUS 15 lipca br.

Oprócz tego przesłał też za niego do tej daty imienny raport o przerwach w opłacaniu składek ZUS RSA z kodem świadczenia/przerwy 151 (usprawiedliwiona nieobecność w pracy bez zachowania prawa do wynagrodzenia) i okresem przerwy 17.05 – 31.05.

Co należało z tym zrobić po zmianach wprowadzonych przez ustawę powodziową? Czy trzeba było skorygować oba wymienione dokumenty ubezpieczeniowe?[/b]

[b]Nie[/b]. Wystarczy korekta imiennego raportu ZUS RSA złożonego za maj 2010 r. i oczywiście zbiorczej deklaracji rozliczeniowej ZUS DRA dotyczącej tego miesiąca. Obejdzie się natomiast bez poprawiania imiennego raportu ZUS RCA za maj br.

Uiszczona pracownikowi do 10 sierpnia 2010 r. część minimalnego wynagrodzenia za pracę za majową absencję w pracy (744,76 zł) stanowi przychód sierpnia pod względem składkowym i podatkowym. Wynika tak z § 2 ust. 6 rozporządzenia o rozliczaniu składek i z art. 32 ust. 2 ustawy podatkowej.

Nie ma znaczenia to, że suma 744,76 zł należy się za powodziową nieobecność w pracy, jaka nastąpiła w maju 2010 r. Płatnik nie koryguje zatem imiennego raportu ZUS RCA za maj 2010 r., dlatego że w sierpniu br. wypłacił wyrównanie pensji z tytułu majowej absencji w pracy.

Kwotę tę powinien natomiast doliczyć do pozostałego przychodu, jaki zatrudniony uzyskał w sierpniu 2010 r., i łączną kwotę wykazać jako podstawę wymiaru składek emerytalnych i rentowych w pierwszorazowym raporcie imiennym RCA za sierpień br., przekazywanym do 15 września 2010 r.

Jest jednak konieczna korekta imiennego raportu ZUS RSA złożonego za maj 2010 r., w którym podał, że w tym miesiącu pracownik miał 12 dni usprawiedliwionej nieodpłatnej nieobecności w pracy. W wyniku zmian wprowadzonych ustawą powodziową (od 9 lipca 2010 r.) okazało się, że były tylko dwa dni niepłatnej absencji, a pozostałe dziesięć dni zyskało z mocą wsteczną odpłatny charakter.

Dlatego pracodawca powinien złożyć w ciągu siedmiu dni od 9 lipca 2010 r. imienny raport ZUS RSA w trybie korekty, wpisując w nim m.in. kod świadczenia/przerwy 151 oraz okres przerwy 28.05 i 31.05. Oprócz tego powinien też skorygować zbiorczą deklarację rozliczeniową ZUS DRA za maj 2010 r.

[srodtytul]JAKA REKOMPENSATA DLA OCHOTNICZEGO STRAŻAKA[/srodtytul]

[b]Pracownik będący członkiem ochotniczej straży pożarnej (OSP) przedstawił wezwanie gminy do uczestnictwa w akcji ratowniczej przez pięć dni sierpnia 2010 r. w związku z powodzią.

Czy pracodawca musiał go zwolnić na tej podstawie z obowiązku świadczenia pracy? Jeśli tak, to ile miał mu za ten czas zapłacić? Czy też odpowiednią część kwoty minimalnego wynagrodzenia, jak nakazuje ustawa powodziowa?[/b]

Zakład ma obowiązek zwolnić od pracy pracownika należącego do OSP na okres niezbędny do wzięcia udziału w działaniach ratowniczych oraz na czas wypoczynku po ich zakończeniu. Potwierdza to § 11 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 rozporządzenia o usprawiedliwianiu nieobecności w pracy. W ewidencji czasu pracy takiej osoby należy zatem zaznaczyć usprawiedliwioną absencję.

Pracodawca nie musi jednak płacić takiemu podwładnemu wynagrodzenia za nieobecność w pracy pokrywającą się z działaniami ratowniczymi. Ustawa powodziowa zaleca wprawdzie, by za taką absencję zapłacić odpowiednią część minimalnej płacy, ale wyłącznie wtedy, gdy odrębne przepisy nie przewidują innej rekompensaty za przerwę w pracy w związku z udziałem w akcji ratowniczej.

Tymczasem art. 28 ustawy o ochronie przeciwpożarowej przyznaje zatrudnionemu ekwiwalent. Wysokość ekwiwalentu ustala rada gminy w uchwale, ale nie może on przekroczyć 1/175 przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia ogłoszonego przez prezesa GUS przed dniem obliczenia ekwiwalentu za każdą godzinę udziału w działaniach ratowniczych.

W sierpniu br. maksymalna stawka godzinowa ekwiwalentu wynosiła 18,95 zł (3316,38 zł : 175) lub 18,27 zł (3197,85 zł : 175), w zależności od tego, kiedy doszło do oszacowania ekwiwalentu: przed czy po 16 sierpnia 2010 r. (data opublikowania nowej średniej płacy w MP nr 57, poz. 774). Pracodawca z pytania powinien wydać takiemu pracownikowi zaświadczenie o utraconym zarobku (§ 16 ust. 2 rozporządzenia o usprawiedliwianiu nieobecności w pracy).

[srodtytul]CZY TRZEBA OSKŁADKOWAĆ I OPODATKOWAĆ[/srodtytul]

[b]Zatrudniony nie przychodził do pracy przez cztery dni sierpnia 2010 r., bo zabezpieczał swoje gospodarstwo na wypadek powodzi. W tym czasie powinien przepracować 32 godziny. Jest wynagradzany jedynie według godzinowej stawki 12 zł.

Wynagrodzenie za przepracowane dni w sierpniu 1728 zł brutto (12 zł x 144 godziny) i odpowiednią część minimalnej pensji z racji powodziowej absencji 239,36 zł brutto (1317 zł : 176 zł = 7,48 zł x 32 godziny) wypłacił pracownikowi 10 września 2010 r., razem z 2400 zł zapomogi z tytułu losowych zdarzeń.

Jak należało wykazać te należności na liście płac? Czy od wynagrodzenia z racji powodziowej nieobecności w pracy odprowadzamy składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne?[/b]

Ustawa powodziowa nie traktuje w ulgowy sposób odpowiedniej kwoty minimalnego wynagrodzenia, należnej podwładnemu za pierwsze dziesięć dni powodziowej absencji w pracy. Dlatego uznajemy ją za część składową przychodu ze stosunku pracy, od którego opłacamy składki i zaliczkę podatkową na ogólnych zasadach.

Zapomoga losowa korzysta natomiast w pełni ze zwolnienia składkowego, a z podatkowego – do kwoty 2280 zł na jednego pracownika rocznie (§ 2 ust. 1 pkt 22 rozporządzenia składkowego i art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy podatkowej). Status składkowo-podatkowy poszczególnych składników pensji i świadczeń ze stosunku pracy, jakie podwładny dostał we wrześniu br. - [b][link=http://www.rp.pl/galeria/56552,2,545143.html]patrz tabela 1[/link][/b].

Zakładając, że pracownik korzysta ze standardowych kosztów uzyskania przychodu i złożył PIT-2, jest opodatkowany według stawki 18 proc., a lista płac za wrzesień 2010 r. - [b][link=http://www.rp.pl/galeria/56552,3,545143.html]patrz tabela 2[/link][/b].

[srodtytul]KIEDY OBOWIĄZUJE STAWKA PRZESTOJOWA[/srodtytul]

[b]Pracownik stawił się do pracy w sierpniu br., ale nie mógł świadczyć pracy przez cztery dni, bo zakład został zalany przez powódź.

Otrzymuje on 1600 zł płacy zasadniczej, dodatek stażowy w wysokości 15 proc. płacy wynagrodzenia zasadniczego oraz ruchome prowizje.

Podczas przerwy w pracy powinien przepracować 40 godzin; jest zatrudniony według równoważnego systemu czasu pracy. Czy przysługuje mu wynagrodzenie z tego tytułu, a jeżeli tak, to jak je ustalić?[/b]

[b]Tak[/b]. Mamy tu do czynienia z klasycznym przestojem niezawinionym przez zatrudnionego. Dlatego za czas jego trwania należy mu się wynagrodzenie wynikające z jego osobistego zaszeregowania określonego miesięcznego stawką. Stanowi tak art. 81 § 2 w związku z § 1 kodeksu pracy.

Stawka osobistego zaszeregowania to w tych okolicznościach wyłącznie pensja zasadnicza w stałej stawce miesięcznej 1600 zł [b](uchwała Sądu Najwyższego z 3 kwietnia 2007 r., III PZP 4/07)[/b].

Podstawę wymiaru wynagrodzenia za przestój stanowi jedynie kwota 1600 zł, nie bierzemy zatem pod uwagę dodatku stażowego i prowizji. Nie ma potrzeby jej przeliczania w żaden sposób, ponieważ pełne wynagrodzenie zasadnicze zawiera w sobie zarówno częściową płacę zasadniczą, jak i wynagrodzenie za przestój.

Gdy ktoś chce się jednak dowiedzieć, ile konkretnie wynosi pensja za przestój, to podstawę wymiaru dzieli przez liczbę godzin przypadających do przepracowania w sierpniu 2010 r. (176 godzin).

1600 zł : 176 godzin = 9,09 zł

Następnie uzyskaną stawkę mnożymy przez tyle godzin, ile podwładny powinien przepracować podczas przestoju (40 godzin). Wynika tak z § 4a w zw. z § 4 ust. 1 rozporządzenia o obliczaniu wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy.

9,09 zł x 40 godzin = 363,60 zł

Oprócz wynagrodzenia zasadniczego w formie częściowej, pensji za przestój zatrudniony powinien dostać odpowiednio zmniejszony dodatek stażowy oraz prowizję wynikającą z efektów pracy w sierpniu 2010 r.

[srodtytul]ILE ZA PRACĘ INNĄ NIŻ UMÓWIONA[/srodtytul]

[b]Część pracowników firma skierowała do pracy przy usuwaniu skutków tegorocznych powodzi, czyli ratowania budynków zakładu.

Powoływała się przy tym na ustawę powodziową, która ponoć otworzyła taką możliwość. Jak oszacować wynagrodzenie za tak zlecone czynności?[/b]

Ustawa powodziowa w art. 8 ust. 5 pozwala pracodawcy na powierzanie zatrudnionym innej pracy niż umówiona, jeżeli jest to konieczne w celu usuwania skutków powodzi u tego pracodawcy. Nie zastrzega przy tym, że zlecone w ten sposób zadania muszą odpowiadać kwalifikacjom danej osoby.

W związku z tym szef ma prawo skierować w tym trybie menedżera do wylewania wody, np. z magazynów przedsiębiorstwa, czy sekretarkę do kopania rowów.

Jednak za czas takiej pracy podwładny zachowuje prawo do dotychczasowego wynagrodzenia ustalanego jak pensja za urlop wypoczynkowy, czyli na podstawie rozporządzenia urlopowego. Przyjmujemy, że pracownik został wysłany w ten sposób do pracy przy usuwaniu skutków powodzi przez pięć dni w sierpniu 2010 r., kiedy powinien przepracować 40 godzin.

Dostaje on zasadnicze wynagrodzenie w stałej stawce miesięcznej 1500 zł brutto i zmienne premie miesięczne od 5 do 50 proc. zasadniczego wynagrodzenia, a w lipcu otrzymał premię na poziomie 10 proc. podstawy (150 zł), w czerwcu 12 proc. podstawy (180 zł), a w maju 20 proc. podstawy (300 zł).

Wynagrodzenie z tytułu powierzonej pracy liczymy tak:

- wynagrodzenia w stałej stawce miesięcznej w ogóle nie przeliczamy, bierzemy pod uwagę w kwocie należnej w miesiącu zlecenia innych zadań niż umówione 1500 zł

- składnik zmienny za okres nie dłuższy niż miesiąc wliczamy do podstawy wymiaru w łącznej wysokości wypłaconej pracownikowi w ciągu trzech miesięcy poprzedzających sierpień 2010 r., czyli w maju, czerwcu i lipcu br. 150 zł + 180 zł + 300 zł = 630 zł

- podstawę wymiaru pensji za urlop dzielimy przez liczbę godzin, jakie faktycznie podwładny przepracował w maju, czerwcu i lipcu 2010 r. (zakładamy, że były to 502 godziny)

630 zł : 502 godziny = 1,25 zł

- uzyskaną stawkę godzinową mnożymy przez liczbę godzin przepracowanych w ramach powierzonych innych czynności (40 godzin)

1,25 zł x 40 godzin = 50 zł

Za pracę umówioną i zleconą zrealizowaną w sierpniu 2010 r. zatrudniony powinien dostać 1550 zł brutto wynagrodzenia, a ponadto miesięczną premię wynikającą z umówionej pracy.

[srodtytul]CO PRZYSŁUGUJE ZA OPIEKĘ NAD DZIECKIEM[/srodtytul]

[b]W sierpniu 2010 r. pracownicy nie było przez dwa dni w pracy z powodu zamknięcia w związku z powodzią szkoły, do której uczęszcza jej córka.

Czy należało jej za ten okres wypłacić odpowiednią część minimalnego wynagrodzenia za pracę, jak nakazuje ustawa powodziowa?[/b]

[b]Nie[/b]. Ustawa powodziowa nic nie zmienia w dotychczasowych finansowych zobowiązaniach pracodawców wobec załogi. Ustanawia obowiązek wypłaty odpowiedniej kwoty minimalnego wynagrodzenia pracownikowi za pierwsze dziesięć dni absencji pracy spowodowanej tegorocznymi kataklizmami (powodziami, osuwiskami ziemi).

Równocześnie zastrzega, że taka zapłata nie wchodzi w grę wtedy, gdy odrębne przepisy formułują inną rekompensatę. I tak właśnie jest w opisanej sytuacji, za nieobecność w pracy w związku z nieprzewidzianym zamknięciem szkoły zatrudnionemu przysługuje (oczywiście pod pewnymi warunkami) zasiłek opiekuńczy, zgodnie z art. 32 – 35 ustawy zasiłkowej. Pod warunkiem że córka pracownicy nie ukończyła ośmiu lat.

Zasiłek opiekuńczy ustalamy zasadniczo na podstawie średniego przeciętnego wynagrodzenia należnego podwładnej za 12 miesięcy poprzedzających miesiąc, kiedy doszło do nieprzewidzianego zamknięcia szkoły.

Wynosi 80 proc. podstawy wymiaru, a kobieta może go dostawać maksymalnie przez 60 dni w roku kalendarzowym. Usprawiedliwienie nieobecności w pracy z tej przyczyny następuje z kolei na podstawie oświadczenia pracownicy o nieprzewidzianym zamknięciu szkoły i konieczności osobistego sprawowania w związku z tym opieki nad dzieckiem do ukończenia ośmiu lat (§ 3 pkt 3 rozporządzenia o usprawiedliwianiu nieobecności w pracy).

Gdy córka zatrudnionej skończyła osiem lat, pracownica nie otrzyma już zasiłku opiekuńczego z tytułu konieczności osobistego nadzoru nad zdrowym dzieckiem. Wolno jej wówczas skorzystać z dwóch dni opieki określonej w art. 188 k.p., w świetle którego podwładny wychowujący co najmniej jedno dziecko do ukończenia 14 lat ma prawo do dwóch dni wolnego w roku kalendarzowym, z zachowaniem wynagrodzenia.

Pensję z racji takiego zwolnienia od pracy ustalamy jak wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy, ale zmienne składniki przyjmujemy z miesiąca, kiedy przypadła absencja. Stanowi tak § 5 rozporządzenia o obliczaniu wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy.

[ramka][b]Gdzie szukać przepisów[/b]

- [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=BACAE527E7C7AAE307C883DECFA38889?id=360172]ustawa powodziowa – ustawa z 24 czerwca 2010 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z usuwaniem skutków powodzi z 2010 r. (DzU nr 123, poz. 835 ze zm.)[/link]

- [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?n=1&id=346580]ustawa podatkowa – ustawa z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (DzU z 2010 r. nr 51, poz. 307 ze zm.)[/link]

- [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=782E4D27DEB0F4DE031DA4302ECC45CF?id=352798]ustawa zasiłkowa – ustawa z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (DzU z 2010 r. nr 77, poz. 512)[/link]

- [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=3E548C53C61C70E2A7C81ADD620E75BD?id=329358]ustawa o ochronie przeciwpożarowej – ustawa z 24 sierpnia 1991 r. o ochronie przeciwpożarowej (DzU z 2002 r. nr 178, poz. 1380 ze zm.)[/link]

- [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=462508B8261605370366AF5F628E3C33?id=77617]rozporządzenie składkowe – rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (DzU nr 161, poz. 1106 ze zm.)[/link]

- [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr?id=269693]rozporządzenie o rozliczaniu składek – rozporządzenie Rady Ministrów z 18 kwietnia 2008 r. w sprawie szczegółowych zasad i trybu postępowania w sprawach rozliczania składek, do których poboru jest zobowiązany ZUS (DzU nr 78, poz. 465 ze zm.)[/link]

- [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=8CC0A26B1A6FF8B8D92B381AABE76132?id=74468]rozporządzenie urlopowe – rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 8 stycznia 1997 r. w sprawie szczegółowych zasad udzielania urlopu wypoczynkowego, ustalania i wypłacania wynagrodzenia za czas urlopu oraz ekwiwalentu pieniężnego za urlop (DzU nr 2, poz. 14 ze zm.)[/link]

- [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=0004EF784422E350415786BB4E3B4A83?id=73966]rozporządzenie o obliczaniu wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy – rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 29 maja 1996 r. w sprawie sposobu ustalania wynagrodzenia w okresie niewykonywania pracy oraz wynagrodzenia stanowiącego podstawę obliczania odszkodowań, odpraw, dodatków wyrównawczych do wynagrodzenia oraz innych należności przewidzianych w kodeksie pracy (DzU nr 62, poz. 289 ze zm.)[/link]

- [link=http://www.rp.pl/aktyprawne/akty/akt.spr;jsessionid=EA93A0371C2F536150A1B48CB7174698?id=73958]rozporządzenie o usprawiedliwianiu nieobecności w pracy – rozporządzenie ministra pracy i polityki socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (DzU nr 60, poz. 281 ze zm.)[/link][/ramka]