Przepisy kodeksu pracy wprawdzie gwarantują pracownikom wynagrodzenie za pracę (art. 80), ale nakładają na nich obowiązek wykonywania tej pracy sumiennie i starannie (art. 100 § 1). Z art. 82 k.p. wprost wynika, że za wadliwe wykonanie z winy pracownika produktów lub usług wynagrodzenie nie przysługuje. Jeżeli wskutek wadliwie wykonanej pracy z winy pracownika nastąpiło obniżenie jakości produktu lub usługi, wynagrodzenie ulega odpowiedniemu zmniejszeniu. Jeżeli wadliwość produktu lub usługi została usunięta przez pracownika, przysługuje mu wynagrodzenie odpowiednie do jakości produktu lub usługi, z tym że za czas pracy przy usuwaniu wady wynagrodzenie nie przysługuje.
Zatem pracodawca ma prawo wyciągnąć konsekwencje finansowe wobec pracowników, którzy ze swej winy wadliwie wykonali produkty lub usługi. [b]Przepisy kodeksu pracy nie przewidują natomiast możliwości określenia ryczałtowo kwoty, o jaką ma prawo obniżyć wynagrodzenie za pracę, np. za każdy źle wykonany produkt lub usługę. Kwota obniżenia powinna za każdym razem pozostawać w odpowiedniej relacji do prawidłowo wykonanej przez pracownika pracy.[/b] Jeżeli tylko część produktów lub usług została wykonana wadliwie, to za resztę produktów lub usług (wykonanych prawidłowo) pracownik powinien otrzymać normalne wynagrodzenie.
Przy stosowaniu art. 82 k.p. pracodawca musi być zawsze przygotowany do udowodnienia, że produkty lub usługi zostały wykonane wadliwie z winy pracownika. Pracownik, który czuje się pokrzywdzony zastosowaniem przez pracodawcę tego przepisu, może bowiem zawsze odwołać się do sądu pracy, np. jeżeli nie poczuwa się do winy albo uważa, że pracodawca obniżył mu wynagrodzenie za pracę nadmiernie w stosunku do ilości produktów lub usług wykonanych wadliwie.