Pedagodzy wyróżniający się osiągnięciami w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej, a także podejmujący dodatkowe zadania i inicjatywy mogą otrzymać dodatek motywacyjny. Jest on przyznawany na czas określony, nie krótszy niż dwa miesiące i nie dłuższy niż sześć miesięcy.
Zgodnie z art. 30 ust. 1 Karty nauczyciela (dalej KN) wynagrodzenie nauczycieli składa się z:
- wynagrodzenia zasadniczego,
- dodatków: za wysługę lat, motywacyjnego, funkcyjnego oraz za warunki pracy,
- wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i doraźne zastępstwa,
- nagród i innych świadczeń wynikających ze stosunku pracy, z wyłączeniem świadczeń z zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i dodatków socjalnych (mieszkaniowego, wiejskiego).
Dodatek motywacyjny jest fakultatywny, odnosi się do jakości świadczonej pracy i wykonywania dodatkowych zadań lub zajęć. Tak uznał Wojewódzki Sąd Administracyjny w wyroku z 26 sierpnia 2008 r. (II SA/Ol 365/08).
Rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 3 kwietnia 2009 r. w sprawie dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez organy administracji rządowej (dalej rozporządzenie) w § 2 ust. 1 określa, że warunkami przyznania nauczycielowi dodatku motywacyjnego są:
- udokumentowane osiągnięcia edukacyjne uczniów,
- osiągnięcia uczniów potwierdzone w konkursach, turniejach i olimpiadach oraz w innych obszarach działań związanych z realizowanym procesem dydaktycznym,
- skuteczne rozwiązywanie problemów wychowawczych uczniów przez kształtowanie postaw odpowiedzialności za własną edukację, planowanie własnej przyszłości, pracy nad sobą oraz właściwe postawy moralne i społeczne,
- skuteczne przeciwdziałanie agresji, patologiom i uzależnieniom,
- aktywne i efektywne działania na rzecz uczniów potrzebujących opieki, z uwzględnieniem ich potrzeb, w szczególności w stałej współpracy z rodzicami, właściwymi instytucjami i osobami świadczącymi pomoc socjalną,
- inicjowanie i organizowanie imprez i uroczystości szkolnych,
- opieka nad samorządem uczniowskim lub innymi organizacjami uczniowskimi działającymi w szkole,
- inicjowanie i stałe prowadzenie nadobowiązkowych zajęć pozalekcyjnych i pozaszkolnych,
- skuteczne kierowanie rozwojem ucznia szczególnie uzdolnionego,
- adaptacja i praktyczne stosowanie nowoczesnych metod nauczania i wychowania we współpracy z organem sprawującym nadzór pedagogiczny oraz innymi instytucjami wspomagającymi,
- skuteczne zarządzanie szkołą zapewniające ciągły rozwój i doskonalenie jakości jej pracy,
- realizacja zadań i podejmowanie inicjatyw istotnie zwiększających udział i rolę szkoły w środowisku lokalnym.
Dodatek motywacyjny przyznaje się na czas określony. Nie może on być krótszy niż dwa miesiące i dłuższy niż sześć miesięcy (§ 2 ust. 3 rozporządzenia).
Decyzję o przyznaniu pedagogowi dodatku motywacyjnego należy sporządzić na piśmie. Jego wysokość dla nauczyciela ustala dyrektor szkoły, a dla dyrektora – organ prowadzący szkołę (§ 2 ust. 4 rozporządzenia). Na tę kwotę wpływają m.in. zaangażowanie nauczyciela, złożoność i ilość realizowanych zadań i inicjatyw, jego osiągnięcia w pracy dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej. Jednak zgodnie z § 2 ust. 3 rozporządzenia dodatek motywacyjny nie może przekraczać 50 proc. wynagrodzenia zasadniczego otrzymywanego przez uczącego.
—dr Anna Ryl
podstawa prawna: ustawa z 26 stycznia 1982 r. – Karta nauczyciela (tekst jedn. DzU z 2014 r., poz. 191 ze zm.)
podstawa prawna: rozporządzenie ministra edukacji narodowej z 3 kwietnia 2009 r. w sprawie dodatków do wynagrodzenia zasadniczego oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i godziny doraźnych zastępstw dla nauczycieli zatrudnionych w szkołach prowadzonych przez organy administracji rządowej (DzU z 2009 r. nr 60, poz. 494 ze zm.)